لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان منفک کردن کارمندان زن را رد کرد


شماری از زنان کارمند وزارت مهاجرین و عودت کنندگان که گفته اند به آنها گفته شده که دیگر برای کار به این وزارت نیایند.
شماری از زنان کارمند وزارت مهاجرین و عودت کنندگان که گفته اند به آنها گفته شده که دیگر برای کار به این وزارت نیایند.

مسئولان وزارت مهاجرین و عودت کنند‌گان حکومت طالبان به روز چهارشنبه در یک نشست خبری منفک کردن کارمندان زن این اداره را رد کرد.

محمد ارسلا خروتی، معین این وزارت به رسانه‌ها گفت، جلسۀ روز سه‌شنبۀ وزارت مهاجرین و عودت کنند‌گان حکومت طالبان با کارمندان زن این اداره در مورد امضای حاضری‌شان یک بار در ماه و پرداخت حقوق و امتیازات‌شان بوده است.

او گفت وزیر این وزارت از کارمندان زن خواسته در مورد پیشبرد وظایف‌شان که شامل مدیریت‌ها هم می‌شود مشوره بدهند.

او همچنان گفته که تصمیم‌گیری در مورد وظایف زنان در ادارات دولتی از صلاحیت‌های رهبری‌شان است: "تصمیم گیری در این مورد به عهدۀ رهبری است و رهبری به تمام وزارت‌ها هدایت کرده که هیچ یک خواهر هم نباید منفک شود و نباید وظیفه ازش گرفته شود، آنجا که کاری هم نباشد معاش‌های آنان در خانه‌های شان اجرا می‌شود."

این در حالیست که روز گذشته شماری از کارمندان زن این وزارت به رادیو آزادی گفتند که رئیس منابع بشری این وزارت به آنان گفته است که در قانون آنان اجازۀ کار مشترک برای زنان و مردان در یک اداره وجود ندارد.

یکی از این زنان به رادیو آزادی گفت که مدیر احمدی، رئیس منابع بشری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان دیروز سه‌شنبه به آنان گفته که پس از این برای اجرای وظیفه به این وزارت نیایند.

به قول این زنان، آنان سرپرست خانواده‌های شان هستند و به جز این که کار کنند دیگر هیچ راهی ندارند.

از سوی دیگر رادیو آزادی صدای مدیر احمدی، رئیس منابع بشری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان را بدست آورده است که حین بیرون کردن زنان از این وزارت بیان کرده است.

وی در سخنان خود می‌گوید که به اساس قانون آن‌ها، زنان و مردان نمی‌توانند مشترکاً در یک اداره کار کنند: "اگر شما به این فکر می‌کنید که ما می‌آیم و کار می‌کنیم، این کار شما در نظام قبلی که نظام جمهوریت بود کار کردن جواز داشت که زنان می‌توانستند کار کنند، این یک نظام اسلامی است، اساس بدل شده است، قانون هم تغییر کرده است، نظام هم تغییر کرده و در ماده‌های قانون این نظام طوری نوشته شده است که زنان نمی‌توانند با مردان در یک اداره یکجا کار کنند."

زنان معترض چند ویدیو هم به رادیو آزادی فرستاده اند که در آن دیده می‌شود تلاش می‌شود ده‌ها تن از زنان از وزارت مهاجرین و عودت کنندگان بیرون شوند و برایشان گفته شده است که به خانه‌های تان بروید.

معین وزارت مهاجرین و عودت کنند‌گان حکومت طالبان اما صدای رئیس منابع بشری این وزارت را به سرنوشت کاری چند تن از کارمندان خدماتی نسبت می‌دهد.

این در حالیست که زنان معترض می‌گویند، او از یک غرفه صحبت می‌کرد و در برابر آنان قرار نداشت.

پیش از این وزارت مالیه حکومت طالبان نیز زنان کارمند این وزارت را خانه نشین کرده و از آنان خواسته بود که بجای خودشان مردان خانواده‌شان را معرفی کنند.

طالبان در حالی محدودیت‌ها را بر زنان و دختران افغان بیشتر کرده اند که هفته گذشته ایالات متحده امریکا بخاطر نقض حقوق زنان، محدودیت‌هایی را بر روند صدور ویزه به برخی مقام‌های طالبان وضع کرد.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل محدودیت بر زنان و دختران، محدودیت‌های را بر سفرهای دو مقام دیگر طالبان وضع کرده بود.

XS
SM
MD
LG