لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

گروه دوستان زنان در افغانستان: طالبان حقوق بشری و اساسی زنان را رعایت کنند


آرشیف - شماری از زنان معترض
آرشیف - شماری از زنان معترض

گروه دوستان زنان در افغانستان از عدم دست‌رسی زنان به حقوق بشری و اساسی‌شان در این کشور و محدودیت‌های روز افزون در برابر آن‌ها ابراز نگرانی کرده است.

مریم که باشندهٔ ولایت کابل است، پیش از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، در یک شرکت خصوصی وظیفه داشت.

اما به گفته او، با برگشت طالبان به قدرت خانه نشین شده و مشکلات اقتصادی دامن‌گیر او شده است: "مشکلات بسیار زیاد داریم، مشکلات اقتصادی بسیار زیاد داریم، نه تنها من بلکه تمام زنانی که کار می‌کردند، مصارف خانهٔ خود را تهیه می‌کردند، برای فامیل خود، همهٔ ما بی‌کار شدیم و نمی‌دانیم که مسایل فامیل ما چطور می‌شود، اطفال خانواده همه."

مریم از حکومت طالبان می‌خواهد که محدودیت‌های وضع شده بر زنان افغان را بردارند تا آن‌ها بتوانند کار کنند و مصارف خانواده‌شان را تأمین کنند.

میترا: هیچ گونه تلاش هم برای باز شدن مکاتب نشده

میترای ۱۸ ساله که او نیز باشندهٔ شهر کابل و دانش‌آموز صنف ۱۲ است، می‌گوید، جامعه بدون فعالیت دختران و زنان در خطر است.

میترا از حکومت طالبان می‌خواهد تا دروازهٔ مکاتب را به روی دختران باز کنند: "مدت یک و نیم سال است که دروازه‌های مکاتب به روی دختران بسته است، هیچ گونه تلاش هم برای باز شدن مکاتب نشده، ما ناامیدانه در خانه نشستیم، اگر همین‌گونه ادامه پیدا کند، یک جامعهٔ بدون فعالیت زنان و دختران در خطر است، من از مقام‌های بالا خواهش می‌کنم تا دروازه‌های مکاتب را باز کنند تا ما درس بخوانیم و آیندهٔ‌ درخشان داشته باشیم."

پس از آغاز حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد، بیشتر زنان از کار محروم شدند و اجازهٔ سفر طولانی‌تر بدون محرم را ندارند.

حجاب بر آن‌ها اجباری شده، حتی مجریان زن در رسانه‌ها نیز باید ماسک بپوشند ظاهر شوند.

هرچند نگرانی‌های گستردهٔ در داخل و بیرون افغانستان در پیوند به محدودیت‌ها مطرح شده، اما تا اکنون هیچ تغییر مثبتی به میان نه آمده است.

به تازگی گروه دوستان زنان در افغانستان در یک اعلامیه از حکومت طالبان خواسته که هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب را به روی دختران باز کنند.

گروه دوستان زنان در این اعلامیه از عدم دسترسی زنان به حقوق بشری و اساسی‌شان و افزایش محدودیت‌ها در برابر آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌ است.

این اعلامیهٔ گروه دوستان زنان در افغانستان که روز چهارشنبه منتشر شده، از سوی کشورهای عضو این گروه از جمله امریکا، قطر، بریتانیا، جاپان، استرالیا، بنگلادش، بلجیم، کانادا، فرانسه، جرمنی، هنگری، اندونیزیا، ایرلند، ایتالیا، لیتوانیا، ناروی، پولند، سلوانیا، سریلانکا، سویدن، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحدهٔ عربی، و شماری از نمایندگان کشورهای دیگر تأییده شده است.

در این اعلامیه از جامعهٔ جهانی به ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و نمایندگی این سازمان در افغانستان خواسته شده که در چارچوب اصول در مورد مشکلات زنان و آموزش دختران با طالبان گفت‌وگو کنند.

در عین حال هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است، رزا اوتونبایوا، رئیس این دفتر با شماری از زنان افغان دیدار کرده است.

یوناما در صفحۀ توییترش نوشته است، در این دیدار در مورد مسایل مختلف به ویژه جلوگیری از افزایش محدودیت‌ها در برابر زنان و دسترسی به حق آموزش بحث شده است.


رادیو آزادی تلاش کرد تا در این مورد دیدگاه حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما سخنگوی طالبان به پرسش های رادیو آزادی جواب ندادند.

اما طالبان پیش از این بر فراهم کردن زمینهٔ کار برای زنان و زمینهٔ آموزش برای دختران در چارچوب شرعیت اسلامی تعهد کرده اند.

گفتنی‌ست، امروز در بحث آزاد شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان در افغانستان نیز صحبت خواهد شد.

XS
SM
MD
LG