لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

اعتراضات مردمی در ایران کارگران و فابریکه داران را نیز به خود جلب کرده است


گوشه یی از اعتراضات مردمی در ایران
گوشه یی از اعتراضات مردمی در ایران

در حالی که اعتراضات سراسری تحت رهبری زنان در ایران وارد ششمین هفته خود شده است، شماری از مغازه داران و کارگران فابریکه ها نیز به این اعتراض ها و اعتصابات پیوسته اند.

مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله پس از دستگیری در۱۶ سپتمبر، به اتهام نقض قوانین سختگیرانه حجاب، بزرگترین اعتراضات سالهای اخیر را در جمهوری اسلامی ایران برانگیخته است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسپرس، تظاهرات روز شنبه نیز در برخی شهرهای مناطق مختلف ایران ادامه داشت و علیرغم عملکرد سرکوبگرانۀ نیروهای امنیتی که به گفته گروه های حقوق بشر منجر به کشته شدن حداقل ۱۲۲ تن شده، دختران و زنان جوان با برداشتن چادرهای شان، سردادن شعارهای ضد دولتی و مقابله با نیروهای امنیتی رژیم اسلامی، رهبری این تظاهرات را بر عهده داشته اند.

فعالان ایران روز شنبه ۲۲اکتوبر فراخوانی برای تظاهرات تازه صادر کردند، اما به دلیل محدودیت دسترسی به خدمات اینترنتی، سنجش دقیق میزان مشارکت مردم در تظاهرات روز شنبه دشوار بوده است.

ایرانی های زیادی تعهد کرده اند که به روند اعتراضات و مظاهرات ادامه می دهند
ایرانی های زیادی تعهد کرده اند که به روند اعتراضات و مظاهرات ادامه می دهند

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، شاهدان عینی گفته اند که با وصف تدابیر شدید امنیتی تظاهرات ضد رژیم ایران به روز شنبه در چندین پوهنتون شهر تهران پایتخت این کشور نیز آغاز شده است.

گروه های حقوق بشر: در نتیجه خشونت های امنیتی حداقل ۱۲۲ نفر در تظاهرات ایران کشته شده اند

براساس خبرگزاری فرانسپرس، در تصاویری که توسط چینل ۱۵۰۰۰ تصویر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته، ده ها کارگر در حال تجمع در بیرون از فابریکۀ شیرینی سازی "آیدین" در شهر تبریز دیده می شوند. فرانسپرس نتوانسته تا هنوز صحت و سقم این ویدیوها را تأیید کند.

به روز شنبه در شهر زاهدان، شیشه های مغازه ها شکسته و پیاده روها پر از شیشه های شکسته بود و براساس گزارش ها نیروهای امنیتی ایران از خشونت، در برابر تظاهر کنندگان استفاده کرده اند.

مجید میراحمدی معاون امنیتی وزیر داخلۀ ایران به خبرگزاری دولتی"ایرنا" گفته که ناآرامی ها در شهر زاهدان فروکش کرده است.

در این حال مقامات ایران ایالات متحدۀ امریکا را متهم کردند که به دنبال استفاده از اعتراضات برای کسب امتیاز در مذاکرات به هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی است.

کاظم غریب آبادی، معاون قوه قضائیه ایران به روز شنبه گفت که حکومت ایران بر ضد ایالات متحدۀ امریکا و رسانه های فارسی زبان مستقر در لندن، به دلیل نقش ادعا شدۀ آنها در دامن زدن به ناآرامی ها، در محکمۀ تهران اقامۀ دعوا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG