لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

رحیمه: برگزاری نمایشگاه‌ها بازی دادن زنان تجارت پیشه است


آرشیف - نمایشگاه صنایع دستی زنان در کابل
آرشیف - نمایشگاه صنایع دستی زنان در کابل

شماری از زنان تجارت پیشۀ افغانستان از فراهم نبودن زمینه صادرات، بازار برای فروش تولیدات شان در داخل کشور و دیگر مشکلات شکایت دارند.

رحیمه حاجی زاده نام دارد و مسئول شرکت لباس و زیورات "خورشید تابان" در کابل است.

رحیمه: ما ضربۀ اقتصادی می‌خوریم در نمایشگاه شرکت می‌کنیم، میز کرایه می‌گیریم، غرفه کرایه می‌کنیم و بالاخره نتیجه منفی

او می‌گوید که با بیش ۱۵۰ هزار افغانی سرمایه کار و بارش را در سال ۱۳۸۷ آغاز کرده بود، که بعداً این سرمایه تا ده هزار دالر افزایش یافت.

او می‌گوید، حالا به دلیل نبود بازارهای داخلی و خارجی، کار و بارش کمرنگ و سرمایه‌اش هم کاهش یافته است: "فعلاً صادرات نیست، برنامه‌های داخل کشور را که طالبان برگزار می‌کنند فقط بازی دادن است که می‌گویند برایتان نمایشگاه برگزار کردیم، اما تبلیغات وجود ندارد ولی ما ضربۀ اقتصادی می‌خوریم در نمایشگاه شرکت می‌کنیم، میز کرایه می‌گیریم، غرفه کرایه می‌کنیم و بالاخره نتیجه منفی و جگرخون به خانه بر می‌گردیم."

او می‌گوید، بیشتر زنانی را که قبلاً در شرکت او کار می‌کردند، از وظیفه جواب داده و همه در حالت بیکاری و بی‌سرنوشتی بسر می‌برند.

ثریا: بیشتر خانم‌ها شرکت‌های شان ورشکست شده و توان باز کردن دوبارۀ شرکت را ندارند

ثریا دقیق، دیگر بانوی تجارت پیشه در هرات است که شرکت زراعتی و مالداری "زعفران گوهرناز" را در سال ۱۳۹۸ افتتاح کرده و آنرا مدیریت می‌کند.

او نیز از مشکلاتش به رادیوآزادی سخن گفت:
"بیشتر خانم‌ها شرکت‌های شان ورشکست شده و توان باز کردن دوبارۀ شرکت را ندارند، من خودم شخصاً در بخش جواز تقریباً یک سال می‌شود که به داخل مستوفیت رفته نتوانستیم، حالا چهار هفته می‌شود که می‌روم، ولی نمی‌توانم جواز خود را بکشم."

این زنان تجارت پیشه از حکومت طالبان می‌خواهند که به مشکلات‌شان رسیدگی کند و برای بازاریابی به محصولات‌شان در داخل و بیرون از افغانستان کمک کند.

اما وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید، تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا برای زنان تجارت پیشه سهولت فراهم شود و آنان به کاروبار تجارت‌شان ادامه بدهند.

عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:
"در مورد خانم‌های تجارت پیشه امارت اسلامی افغانستان برای خانم‌هایی که می‌خواهند کار و بار تجارت کنند، سهولت‌ها را مد نظر گرفته است، در قسمت بازاریابی برای فرآرده‌های شان نیز تلاش‌ها جریان دارد تا محصولات تولیداتی‌شان به بیرون از کشور صادر شود."

آرشیف - نمایشگاه صنایع دستی زنان تجارت پیشه در ولایت بامیان
آرشیف - نمایشگاه صنایع دستی زنان تجارت پیشه در ولایت بامیان

وی افزود که در قسمت تمدید و یا دادن جواز به خانم‌ها سهولت‌ها فراهم شده و آنان می‌توانند که به مراجع مربوط ما مراجعه کنند تا به مشکلات‌شان رسیدگی شود.

نگرانی زنان تجارت پیشه در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز شماری از زنان تجارت پیشه به رادیو گفته اند که به دلیل عدم حمایت لازم از سوی حکومت طالبان، در بیش از یک سال گذشته سرمایه‌شان را از دست داده اند، تجارت‌ را کنار گذاشتند و برای ادامۀ زندگی افغانستان را ترک کرده اند.

XS
SM
MD
LG