لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

تورنتو ستار: پناهجویان افغان در پاکستان، ایران و ترکیه در وضعیت دشوار به سر می‌برند


آرشیف - شماری از پناهجویان افغان
آرشیف - شماری از پناهجویان افغان

تورنتو ستار در بارۀ وضعیت آنعده زنان افغان یک مطلب نشر کرده که بعد از برگشت طالبان به قدرت افغانستان را ترک گفته اند.

روزنامه می‌نویسد که پناهجویان افغان در پاکستان، ایران و ترکیه در وضعیت دشوار به سر می‌برند.

روزنامه در بارۀ یک زن افغان به نام نیلوفر می‌نویسد که در وضعیت دشوار پناهجویی در استانبول به سر می‌برد. او فارغ التحصیل فاکولته انجنیری است و هنگام سقوط کابل به دست طالبان بالای دیزاین یک پروژۀ آبرسانی کار می‌کرد.

روزنامه می‌نویسد که نیلوفر همه جواهرات خود را فروخت تا هزینۀ سفر را تهیه کند و راهی دیار هجرت شد. ولی اکنون بدون کدام نوع حمایت یا کمک مالی در استانبول زندگی می‌کند.

او در گفت‌وگوی تلفونی با گلوی پر از بغض به خبرنگار تورنتو ستار گفته که بسیاری اوقات روز را در ایستگاه‌ها سپری می‌کند و بیم دارد که ممکن از سوی کسی اذیت شود.

روزنامه به داستان مادر نیلوفر نیز پرداخته که زمانی در یک مقام بلند دولتی کار می‌کرد و اکنون در عالم بی‌سرنوشتی در تهران زندگی می‌کند. یک دختر وی به استانبول رفته و نصف خانواده او با شوهر معیوبش در کابل مانده است.

تورنتو ستار به استناد یک گزارش ملل متحد می‌نویسد که با برگشت طالبان به قدرت یک تعداد زیاد زنان کشور خود را ترک گفته اند.

طالبان در طول بیشتر از یکسال حاکمیت خود محدودیت‌ها بر کار و آموزش زنان و دختران را افزایش داده اند. دختران بالاتر از صنف ششم هنوز هم اجازۀ ادامه آموزش دریافت نکرده اند. یک تعداد زیاد زنان که در ادارات دولتی حکومت سابق کار می‌کردند خانه نشین شده اند.

نشریه اندپندنت فارسی یک مطلب در بارۀ اخراج پناهجویان افغان از کشورهای میزبان نشر کرده است.

نشریه می‌نویسد که حکومت ایران یک ماه قبل بیش از بیست هزار مهاجر افغان را اخراج کرد. بعد از برگشت طالبان به قدرت صد‌ها هزار نفر به ایران رفته اند اما طبق گزارش‌ها مقامات ایرانی با اینکه به این افغان‌ها پناه نداده اند بلکه روند اخراج افغان را شدت بخشیده است.

اندپندنت فارسی می‌نویسد که حکومت ایران از دادن کارت‌های حساب بانکی به مهاجران افغان خودداری کرده و این در حالیست که اکثر معاملات روزمره توسط این کارت‌ها صورت می‌گیرد.

در مقاله آمده که حتی برخی این مهاجران نان خشک هم خریده نمی‌توانند. اکثر افغان‌ها به امید رفتن به ترکیه و غرب به ایران می‌روند.

ایران و ترکیه تدابیر امنیتی در سرحدات خود را در این اواخر شدت بخشیده اند و به روش‌های خشونت آمیز با پناهجویان نیز رو آورده اند.

از موارد تیراندازی به سوی پناهجویان و لت و کوب آنها گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG