لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

با حضور ۵ کشور عضو شورای امنیت٬ ناروی از نشست مهم در مورد افغانستان میزبانی می‌کند


بیرق ملی ناروی
بیرق ملی ناروی

ناروی از برگزاری یک نشست مهم در مورد افغانستان خبر داده است.

هرچند در خبرنامۀ نمایندگی دایمی ناروی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارۀ زمان دقیق برگزاری این نشست چیزی گفته نشده، اما گفته شده که پشت در‌ های بسته برگزار می‌شود و در مورد مسایل مهم و مختلف افغانستان بحث می‌شود.

در اعلامیه آمده است: "یوناما که از سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی در افغانستان نمایند‌گی می‌کند چگونه می‌تواند بین افغانان و سیاسیون همانگی کند و اینکه شورای امنیت چه باید کند که در افغانستان این گونه یک تشکیل به میان‌آید که صدای زنان و تمام افغانان در آن شنیده شود."

در اعلامیه آمده که ۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به این نشست دعوت شده اند اما نام تمام کشورهای اشتراک کننده در آن ذکر نشده است.

به اساس خبرنامه، نمایندۀ سازمان‌ ملل متحد برای افغانستان در این نشست در بارۀ وضعیت این کشور معلومات خواهد داد.

به اساس خبرنامه، نماینده‌های سازمان‌های ملل متحد در امور افغانستان در بارۀ وضعیت این کشور معلومات خواهند داد.

این نشست در حالی تشکیل می‌شود که از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان بیش از یک سال می‌گذرد.

در این مدت مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شده، به زنان اجازۀ سفر بدون محرم در مسافه‌های دور داده نمی‌شود و حجاب هم برآنان اجباری شده است.

افزون بر این طالبان متهم به این اند که خلاف توافق دوحه یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندادند.

قابل یادآوری است که ناروی در ماه جنوری سال روان میلادی هم میزبان یک نشست در مورد افغانستان بود که از مقام‌های طالبان هم در آن دعوت شده بود و این موضوع با انتقاد شماری از افغانان مواجه شد.

انتقادها این است که جهان می‌خواهد با تشکیل نشست‌های این چنینی با طالبان رابطه برقرار کند و به گفتۀ آنان از مشکلات موجود در افغانستان چشم‌پوشی کند.

کرن دیکر شاردافیر سفارت امریکا برای افغانستان مقیم در قطر
کرن دیکر شاردافیر سفارت امریکا برای افغانستان مقیم در قطر

همزمان با این کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان به ترکیه رفته و گفته که در مورد افغانستان با طرف‌های مختلف افغان گفت‌وگو می‌کند.

دیکر در توییتر خود نوشته که با سیاستمداران، زنان، خبرنگاران، فعالان مدنی، نمایند‌گان قوم‌های مختلف افغانستان مقیم ترکیه و دیگر طرف‌ها در مورد وضعیت جاری افغانستان گفت‌وگو می‌کند.

وی گفته که این ادامه همان نشستی است که تدابیرش هفتۀ گذشته در امارات متحده عربی گرفته شده و آنان برنامه دارند تا با افغانان مقیم دیگر کشورها هم گفت‌وگو کنند.

اما وی در این مورد جزئیاتی ارائه نکرده است.

رادیو آزادی تلاش کرد دیدگاه حکومت طالبان را در مورد نشست ناروی و دیدار شارژدافیر ایالات متحده امریکا داشته باشد، اما سخنگویانش به پرسش‌های ما جواب ندادند.

حکومت طالبان پیش از این از هر نشست که در مورد مدیریت بحران بشری و کمک به افغانان برگزار شده، استقبال کرده است.

XS
SM
MD
LG