لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

پرایس: چاپ و انتقال پول جدید هیچ تاثیری بر روابط امریکا و طالبان نمی‌گذارد


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در مورد چاپ پول‌های جدید افغانی می‌گوید که هرچند در انتقال این پول کمک می‌کنند، اما این کار تنها برای کمک به افغان‌هاست و هیچ تاثیری بر روابط ایالات متحدۀ امریکا و طالبان ندارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا ناوقت دیروز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت:
"کار روی روند انتقال پول دو بار از چند ماه به اینسو ادامه داشته است، پس از سقوط دولت و روی کار آمدن طالبان، بانک‌ها در معامله با افغانستان، انواع حواله‌های بانکی، ارسال پول به افغانستان و انتقال پول از افغانستان را بسیار خطرناک می‌دانند."

وقتی از آقای پرایس پرسیده شد که آیا این موضوع تاثیر مثبتی بر روابط امریکا و طالبان دارد؟ او گفت: "نه ندارد، این کار فقط برای رفاه افغان‌هاست. کهنه‌گی پول‌های افغانی، افغان‌ها را متضرر کرده است. معاملات اقتصادی آنها به شدت تحت تأثیر پول‌های فرسوده شده قرار گرفته است."

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا

وی می‌افزاید که امریکا و کشورهای شریک آن با بانک‌های بین‌المللی همکاری کرده اند تا زمینۀ چاپ بانکنوت‌های پول افغانی را در کشورهای اروپایی ایجاد کنند.

این شرکت پول‌های جدید افغانی را تهیه و در بازار جایگزین پول‌های فرسوده می‌کند که با این کار بخشی از بحران نقدینگی افغانستان حل خواهد شد.

به گفته ند پرایس، این بخشی از تلاش‌های امریکا برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان از طریق حمایت‌های بشردوستانه است.

این در حالی است که روز شنبه هفتۀ جاری بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان از پیشرفت در زمینۀ چاپ پول‌های جدید افغانی خبر داده است.

این بانک در اعلامیه‌ای گفته است که پول‌های تازه چاپ شدۀ افغانی در آینده نزدیک به کشور خواهد رسید.

پیش از این توماس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور افغانستان گفته بود که دو معاملۀ بانکی را در افغانستان مجاز کرده است که یکی از آنها هزینۀ پول‌های تازه چاپ شده است که توسط بانک مرکزی افغانستان پرداخت شده است.

وی در نشست آنلاین افغان‌های مقیم ایالات متحدۀ امریکا گفت که پول‌های جدید جایگزین پول‌های فرسوده خواهد شد.

هرچند بانک مرکزی افغانستان مقدار پول‌های تازه چاپ شدۀ افغانی را ذکر نکرده است، اما برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که اگر مقدار پول چاپ شده افزایش یابد، سبب بی‌ارزش شدن پول افغانی خواهد شد.

محمد شفیق حسام، آگاه مسائل اقتصادی گفت: "عرضۀ پول باید بر اساس یک سیاست پولی منظم انجام شود، تا آنجا که نیاز است، دافغانستان بانک باید در این زمینه بسیار مراقب باشد، اگر مقدار پول از تقاضا بیشتر شود، ارزش پول کاهش می‌یابد."

اما آقای حسام می‌گوید که با چاپ پول نو مشکل کمبود پول و پول فرسوده در بازار حل می‌شود.

او می‌گوید که با چاپ پول جدید زمینۀ چلش برای پول‌های خارجی مساعد نخواهد شد.

این اولین بار است که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، پول‌های جدید افغانی چاپ می‌شود.

ادارۀ تدارکات ملی دولت مخلوع افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی در سال ۱۳۹۸ گفته بود که پول‌های جدید به ارزش ده میلیارد افغانی توسط یک شرکت پولندی چاپ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG