لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

آی او ام: ۶۵ درصد تجارت‌های کوچک کارمندان‌ شان را از کار اخراج کرده اند


آرشیف - کورس خیاطی در ولایت قندهار. عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - کورس خیاطی در ولایت قندهار. عکس جنبه تزئینی دارد

سعیده غزنیوال زنی است که کاروبار طراحی و دوخت لباس افغانی داشت.

این بانو می‌گوید، حلقۀ کوچک کاری‌اش پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان تا دسترخوان زنان قریه نشین می‌رسید که اکنون کارشان از رونق افتاده است.

او به رادیو آزادی می‌گوید که در حال حاضر کار آفرینان با سرمایه‌های متوسط و کوچک، به حمایت سازمان‌های داخلی و خارجی ضرورت دارند: "وضعیت اقتصادی ما هم خراب شد نتوانستیم به آن خانم‌های ‌که کارمند هستند معاش بدهیم و آنان هم وظایف خود را از دست دادند، دکان ما در سال ۲۰۲۱ سقوط کرد فعلاً یک دکان دیگر گرفتیم و آن‌قدر فروشات نداریم و وضع اقتصاد مردم هم خوب نیست. اگر موسسات داخلی و خارجی همراه ما همکار باشد و به گونۀ مستقیم همراه متشبث‌ها همکاری کنند خوش می‌شویم."

این در حالیست که سازمان بین المللی مهاجرت در حساب توییتری خود نوشته که از کاربارهای کوچک در افغانستان حمایت می‌کند تا کارمندان فعلی خود را حفظ کرده بتوانند و شغل‌های جدید ایجاد کنند.

در بخشی از توییت این سازمان همچنان آمده که از تابستان سال ۲۰۲۱ تاکنون ۶۵ درصد تجارت‌های کوچک کارمندان‌شان را از کار رانده اند.

در همین حال صمد علی، رئیس یک فارم پرورش مرغ و تولید گوشت و تخم مرغ در کابل می‌گوید، پیش از این به عنوان مسئول یک کار و بار کوچک زمینۀ کار را برای حدود ده تن فراهم کرده بود، اما اکنون در حال از دست دادن سرمایه‌اش‌ است.

آرشیف - نمایشگاه صنایع دستی زنان در ولایت بامیان
آرشیف - نمایشگاه صنایع دستی زنان در ولایت بامیان

او می‌گوید که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بازار کار و بارش از رونق افتاده و در حال حاضر تنها ۲ کارمند دارد: "این ایده بسیار خوب است، در صورتی‌ که کمک‌ها صورت بگیرد ما می‌توانیم مشاغل اندک را فعال کنیم که تولیدات خود را به نرخ ارزان‌تر به بازار عرضه کنیم این هم به نفع مردم است هم کارمندان و هم شرکت‌های کوچک و متوسط است."

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت که آنان به تازگی ۶۵۰۰ جواز تجارتی توزیع کردند و تنها ۳۷۸ جواز پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان لغو شده است.

این در حالیست که فقر و بیکاری در افغانستان افزایش یافته و بر بنیاد گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل (اوچا)، ۲۴.۴ میلیون افغان بشمول ۱۳میلیون کودک نیازمند کمک‌های بشردوستانه اند و ۹۷ درصد افغانان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG