لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

جذب دانشجویان در پوهنتون‌های خصوصی افغانستان کاهش یافته است


آرشیف - یکی از پوهنتون های خصوصی در کابل. پس از برگشت طالبان به قدرت در نخست صنف درسی در پوهنتون های خصوصی به دو قسمت اناث و ذکور تقسیم شد اما بعدتر حکومت طالبان دستور داد که بخش دختران از پسران کاملاً جدا شود یا هم روند تدریس دختران و پسران به روز های جفت و تاق تقسیم شود.
آرشیف - یکی از پوهنتون های خصوصی در کابل. پس از برگشت طالبان به قدرت در نخست صنف درسی در پوهنتون های خصوصی به دو قسمت اناث و ذکور تقسیم شد اما بعدتر حکومت طالبان دستور داد که بخش دختران از پسران کاملاً جدا شود یا هم روند تدریس دختران و پسران به روز های جفت و تاق تقسیم شود.

اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی افغانستان می‌گوید، امسال روند جذب دانشجویان در پوهنتون‌های خصوصی کاهش یافته و این پوهنتون‌ها در وضعیت اقتصادی بدی قرار دارند.

شماری از جوانان هم می‌گویند، امسال وضعیت مالی‌شان خوب نیست و توان درس خواندن در پوهنتون‌های خصوصی را ندارند.

فیصل جوانی که سال گذشته از صنف دوازدهم یکی از مکاتب در کابل فارغ شده، می‌گوید که به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته امسال در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی شرکت کند و به تحصیلاتش ادامه دهد.

فیصل: من بجای ادامۀ تحصیل کار می‌کنم تا یک لقمه نان به اعضای خانواده پیدا کنم.

او می‌گوید که به علت‌های مختلف راه یافتن به پوهنتون‌های دولتی دشوار است، اما علاقه داشت که تحصیلاتش را در یکی از پوهنتون‌های خصوصی پیش ببرد: "من فارغ صنف دوازدهم استم، امسال نتوانستم در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی شرکت کنم بخاطری که فیس‌ها بلند است و اقتصاد ما خوب نیست. من بجای ادامۀ تحصیل کار می‌کنم تا یک لقمه نان به اعضای خانواده پیدا کنم."

مسعود: توان پرداخت فیس سمستر را نداشتم مجبور شدم برای مدتی درس را رها کنم

مسعود باشندگان دیگر کابل می‌گوید، محصل سال دوم رشتۀ کمپیوتر ساینس در یکی از پوهنتون‌های خصوصی بود، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری امسال تحصیلاتش را نیمه تمام گذاشت.

او در این باره به رادیو آزادی گفت: "من یک سال را در رشتۀ کمپیوتر ساینس درس خواندم اما امسال توان پرداخت فیس سمستر را نداشتم مجبور شدم که برای یک مدتی درس را رها کرده و کار کنم تا اقتصاد ما خوب شود."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی در افغانستان می‌گوید که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، جذب دانشجویان در پوهنتون‌های خصوصی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کریم ناصری، رئیس مطبوعات و روابط عامۀ این اتحادیه می‌گوید، هرچند امسال در فیس سمسترهای پوهنتون‌های خصوصی هم برای دانشجویان تخفیف در نظر گرفته شده، اما به دلیل نبود دانشجویان جدید، احتمالاً شماری از پوهنتون‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی بسته خواهند شد.

او گفت: "وضعیت اقتصادی پوهنتون‌ها و محصلین بسیار خراب است پس از تحول تعداد جذب محصلین در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی ۵۰ درصد کاهش یافته است اگر وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند ممکن تعداد زیاد این پوهنتون‌ها مسدود شوند."

آرشیف- یکی از پوهنتون های خصوصی افغانستان
آرشیف- یکی از پوهنتون های خصوصی افغانستان

آقای ناصری افزود که در کنار این، ۲۸ دیپارتمنت پوهنتون‌های خصوصی که جواز فعالیت نداشتند، اما در زمان نظام پیشین جمهوریت فعال بودند، از سوی حکومت طالبان بسته شدند و برای شان جواز داده نشده است.

رادیو آزادی تلاش کرد دیدگاه احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان را در پیوند به این موضوعات بگیرد، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

به اساس معلومات اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی افغانستان، در حال حاضر در حدود ۱۴۰ پوهنتون و موسسۀ تحصیلی خصوصی در افغانستان فعالیت دارند که به تعداد ۱۹۰ هزار دانشجو در این نهادهای تحصیلی مصروف تحصیل هستند که از این میان ۳۷ درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

مسئولان این اتحادیه می‌گویند که پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، شمار دانشجویان پوهنتون‌های خصوصی به ۲۱۰ هزار تن می‌رسید.

XS
SM
MD
LG