لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

نگرانی خبرنگاران از بسته شدن وبسایت سازمان گزارشگران بدون مرز


آرشیف - شماری از خبرنگاران افغان
آرشیف - شماری از خبرنگاران افغان

در اوایل ماه عقرب سال جاری دولت جرمنی با اعلان برنامۀ پذیرش افغان‌های در معرض خطر گفت که در چارچوب این برنامه به شمول خبرنگاران، هر ماه به تعداد یک هزار پناهجو را خواهد پذیرفت.

اما به تازگی سازمان گزارشگران بدون مرز (آر اس اف) فورم ثبت نام برای خبرنگاران در معرض خطر در داخل افغانستان را در روی وبسایتش به گونۀ موقت بسته است.

شماری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان می‌گویند، بسته شدن این فورم آنان را نگران کرده است.

یک خبرنگار: چشم امید ما به همین وبسایت بود، اما حال که این وبسایت مسدود شده، قابل نگرانی است

یک تن از خبرنگاران که به دلیل تهدیدهای امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، این برنامۀ دولت جرمنی تنها روزنۀ امید و فرصت برای رهایی از این همه مشکلات است:
"چشم امید ما به همین وبسایت بود، اما حال که این وبسایت مسدود شده، قابل نگرانی است تمام خبرنگاران نگران اند و انتظار دارند که اسناد سپرده شده به این روند به گونه شفاف بررسی شود و خبرنگارانی که واقعاً با تهدید روبه‌رو اند، آنان انتقال یابند. در گذشته نیز جعل صورت گرفته و خبرنگاران بالای برخی سازمان‌ها و نهادهای رسانه‌ای بی‌باور شده اند."

طوفان رهنورد که در گذشته در یکی از رسانه‌ها در افغانستان کار می‌کرد، نیز می‌خواست که به این برنامه پذیرش مهاجران دولت جرمنی ثبت نام کند.

رهنورد می‌گوید که در کنار تهدیدهای امنیتی، وی می‌خواست که برای رهایی از بیکاری و مشکلات جدی اقتصادی با استفاده از همین فرصت به بیرون از افغانستان برود: "کسانی که به عنوان مدیران رسانه و در بخش‌های مختلف رسانه‌ها کار می‌کردند، آنان هنوز نیز در افغانستان باقی مانده اند، اگر آنان به دلایل امنیتی هم با تهدید روبه‌رو نشوند، اما با مشکلات جدی اقتصادی و افسردگی روبه‌رو اند."

رادیو آزادی خواست که در رابطه به بسته شدن موقت فورم درخواست پناهندگی برای خبرنگاران در معرض خطر در افغانستان دیدگاه سازمان گزارشگران بدون مرز را نیز داشته باشد، اما مسئولان این سازمان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

اما این سازمان در وبسایتش نوشته که فورم ثبت نام آنلاین برای خبرنگاران در معرض خطر در افغانستان به گونۀ موقت بسته شده و به زودی دوباره باز خواهد شد، اما دلیل بسته شدن آن را ذکر نکرده است.

هم زمان با حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان و افزایش میزان تهدیدها در برابر کارمندان رسانه‌ها در افغانستان، سازمان گزارشگران بدون مرز از سال ۲۰۲۱ میلادی تا حال در روند انتقال ۱۵۰ خبرنگار و اعضای خانوادۀ آنان به جرمنی کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG