لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

وزیر خارجه جرمنی: طالبان حق آزادی شهروندان افغانستان را ربوده اند


آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی
آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی

آنالنا بربوک، وزیر خارجۀ جرمنی به روز سه‌شنبه (دهم عقرب) در یک نشست خبری در تاشکند، پایتخت ازبیکستان گفته که طالبان حق آزادی شهروندان افغانستان را ربوده اند.

او همچنان گفته که افغانان در زیر حاکمیت طالبان با ترس زندگی می‌کنند و جرمنی مخالف عملکرد حکومت طالبان در برابر شهروندان افغانستان است.

محدود شدن حق آموزش و آزادی زنان از سوی حکومت طالبان، از دیگر مواردی اند که وزیر خارجۀ جرمنی در این نشست خبری خود از آن نگرانی کرد.

این اظهارات وزیر خارجه جرمنی در حالیست که با برگشت طالبان به قدرت تقریباً اکثر زنان افغان که در ادارات مختلف کار می‌کردند، بیکار شده اند.

یکی از آنها زینب باشنده کابل است. او می‌گوید که پس از بازگشت طالبان بیکار شده است.

زینب گفت که بعد از مرگ پدر و کشته شدن برادرش، او تنها نان آور خانواده ۴ نفری‌شان است.

به گفتۀ او، پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان بهتر می‌توانست به مادر بیمار و خواهر و برادر کوچکش رسیدگی کند.

زینب که آموزگار یکی از کودکستان‌های خصوصی و کارمند رادیو تلویزیون معارف بوده، می‌گوید که هر دو وظیفه‌اش را از دست داده است.

به گفتۀ زینب، رادیو تلویزیون معارف دولتی است و طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان به زنان اجازۀ کار در این رسانه را نمی‌دهند: "مه در خانۀ کرایی زندگی می‌کنم فامیلم در دوش خودم است و هر روز نگرانی من همین است که مادر مریضی دارم حداقل کاش می‌توانستم برای مادرم یک کاری کنم یا حداقل خرج و مصارف درستی به خانه بیاورم که ندارم."

رادیو آزادی خواست دیدگاه حکومت طالبان را در مورد اظهارات وزیر خارجه جرمنی بگیرد، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی معاون او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

وزیر خارجۀ جرمنی همچنان گفته که کشورش تصمیم دارد روند تخلیه افغانان را از طریق ازبیکستان عملی کند.

رسانه‌های ازبکستان به نقل از آنالنا بربوک گزارش کرده اند که جرمنی می‌خواهد ماهانه هزاران افغان را از طریق ازبکستان به جرمنی انتقال دهد.

در گزارش رسانه‌های ازبکستان همچنان آمده که وزیر خارجۀ جرمنی با ولادیمیر نوروف، همتای ازبکستانی‌اش در تاشکند روی این مسئله گفت‌وگو کرده است.

آرشیف - پروسه تخلیه از میدان هوایی کابل
آرشیف - پروسه تخلیه از میدان هوایی کابل

سلما حیدری فعال مدنی و رسانه‌ای در افغانستان از حمایت کشور جرمنی از افغانان استقبال می‌کند.

این بانو در گفت‌وگو با رادیو آزادی اما بر شفافیت این روند تاکید دارد: "پروسه‌شان باید شفاف باشد بعضی از کسانی هستند که توانستند از طریق اسنادهای جعلی خود و خانواده‌‌شان را بکشند."

وزیر خارجۀ جرمنی در حالی با مقام‌های کشور ازبکستان در مورد تخلیۀ افغانان از طریق این کشور گفت‌وگو کرده که جرمنی در ماه اکتوبر اعلام کرد که ۳۷ هزار افغان همکار دولت جرمنی و افراد آسیب‌پذیر را از افغانستان به این کشور انتقال می‌دهد.

XS
SM
MD
LG