لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

عواید تریاک در افغانستان به بیش از یک میلیارد دالر افزایش یافته است


آرشیف - جمع آوری شیره کوکنار در ولایت کندهار
آرشیف - جمع آوری شیره کوکنار در ولایت کندهار

سازمان ملل متحد می‌گوید که عواید تولید تریاک در افغانستان از چهار صد میلیون دالر به بیش از یک میلیارد دالر در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

این سروی سازمان ملل متحد که با تمویل مالی ایالات متحده امریکا انجام شد، با استفاده از ستلایت و یافته‌های تخمینی ترتیب شده و از ماه عقرب سال ۱۴۰۰ تا ماه سرطان سال ۱۴۰۱ را در بر می‌گیرد.

در گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد آمده که در این مدت بر (۲۳۳) هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود و از آن شش هزار و (۲۰۰) تُن تریاک به دست آمده است.

این در حالی است که در آخرین گزارش مشترک حکومت جمهوری مخلوع افغانستان و سازمان ملل متحد آمده بود که در سال ۱۳۹۹ بر بیشتر از (۲۲۳) هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شد بود.

حکومت طالبان به تاریخ ۱۴ ماه حمل امسال فرمان منسوب به رهبر شان را نشر کرد که در آن به شمول کوکنار، کشت بته‌های نشه آور و تولید مواد مخدر منع اعلان شد، اما در این فرمان به دهقانان اجازه داده شده بود که کشت فصل اول سال را می‌توانند جمع‌آوری کنند.

جمع‌آوری فصل اول کشت کوکنار تا ماه جوزای امسال ادامه یافت.

مولوی حسیب‌الله احمدی رئیس دفتر معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان می‌گوید، آنان به تطبیق این فرمان پابند اند و در عملی کردن آن هم موفق بوده اند: "معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله گزارش‌ها در رابطه به کشت کوکنار را در افغانستان به‌گونه مطلق رد می‌کند، ما به هیچ‌کسی اجازه نخواهیم داد که بته‌های نشه آور را کشت کند."

در گزارش (UNODC) گفته شده که (۷۳) فیصد کوکنار افغانستان در ولایت‌های جنوب غربی و (۱۴) درصد آن نیز در ولایت‌های غربی افغانستان کشت می‌شود.

آرشیف - کشت کوکنار در ولایت قندهار
آرشیف - کشت کوکنار در ولایت قندهار

در حالی که در سال ۱۴۰۰ شمسی در مجموع شش هزار و (۸۰۰) تن تریاک بدست آمده بود، اما در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش (۳۲) درصدی در کشت کوکنار، تنها شش هزار و (۲۰۰) تن تریاک بدست آمده است و سازمان ملل متحد دلیل کاهش در تولید تریاک را خشک سالی عنوان کرده است.

بر بنیاد پیش‌بینی (UNODC)، اگر این تریاک بدست آمده به هیرویین تبدیل شود، این تریاک بین (۳۵۰) تا (۳۸۰) تن هیرویین را بدست خواهد داد.

سازمان ملل متحد تخمین کرده که در سال جاری شمسی دهقانان افغان از تولید تریاک چهار اعشاریه یک میلیارد دالر عاید کرده اند، در حالی که سال گذشته شمسی این مقدار (۴۲۵) میلیون دالر بود.

منع کشت کوکنار توسط حکومت طالبان و بلند رفتن قیمت تریاک در افغانستان دلیل اصلی افزایش عاید آن گفته شده است.

داکتر ظفر معین پیشین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، وی با ارقام سازمان ملل متحد در رابطه به میزان عاید دهقانان از کوکنار موافق نیست، زیرا تجارب نشان داده که بیشترین نفع را از کشت کوکنار مافیای ملی و بین‌المللی می‌برند: "به نظر من به این دلیل خیلی دقیق بوده نمی‌تواند که دهقانان در گذشته هم کوکنار کشت می‌کردند و حال هم کشت می‌کنند. مسئله این است که دهقان و در کنار وی افراد دیگری که با وی کار می‌کنند، مافیا و حتی مردم حکومت کنونی از آن نفع می‌برند. در حکومت قبلی هم طوری بود که در مقایسه به دهقان به طالبان نفع بیشتر می‌رسید و برخی مقام‌های حکومتی هم در آن دخیل بودند، همان مافیا حال هم در افغانستان حضور دارند و یکجا با دهقانان کار می‌کنند."

گادا ویلی رئیس اجرایوی اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد می‌گوید که فقر سبب شده تا دهقانان افغان در دام اقتصادی نامشروع گیر بمانند.

وی از جامعه جهانی خواسته که برای کاهش در کشت کوکنار در افغانستان و نجات دهقانان از این کشت نامشروع باید با آنان کمک صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG