لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

گزارش: از میان هر صد کارمند صحی زن ۸۱ تن آنان از سوی طالبان آزار و اذیت می‌شوند


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

یک کارمند صحی که در یکی از شفاخانه‌های خصوصی وظیفه دارد، می‌گوید که یگانه نان‌آور خانواده‌اش است.

وی که نمی‌خواهد به دلیل مشکلات امنیتی نامش در گزارش گرفته شود، می‌گوید که تقریباً هر روز در مسیر راه وظیفه به دلیل نداشتن محرم شرعی از سوی طالبان اذیت می‌شود: "بخاطر این که من محرم ندارم تقریباً هر روز در مسیر راه در چک پاینت‌ها از سوی طالبان برایم سخنان زشت گفته شده و به همین دلیل به دفتر نمی‌روم و گاهی هم که می‌روم ناوقت به دفتر می‌رسم، گاه گاهی فکر می‌کنم که باید وظیفه را رها کنم."

این در حالیست که به تازگی پوهنتون جانز هاپکینز در یک گزارش تحقیقی خود گفته است که از میان هر صد کارمند صحی زن ۸۱ تن آنان از سوی طالبان آزار واذیت می‌شوند.

پوهنتون جانز هاپکینز که مرکز آن در امریکا است، یکی از مراکز بزرگ علمی و تحقیقی به سطح جهان خوانده می‌شود.

این پوهنتون گزارش تحقیقی را به اساس مصاحبه با کارمندان زن در بخش صحت تهیه کرده و در وب سایتش نشر کرده است.

در این گزارش با ۸۹ کارمند زن نهادهای صحی افغانی، ۴۲ کارمند زن موسسه‌های صحی غیردولتی و ۱۰ آگاه امور صحی مصاحبه شده است.

مجموع مصاحبه شوندگان این گزارش تحقیقی به ۱۴۱ تن می‌رسد.

این پوهنتون در گزارش خود به نقل از شماری از کارمندان صحی زن نوشته است که هنگام رفتن به دفتر به دلیل نداشتن محرم شرعی، طالبان با آنها برخورد نادرست می‌کنند.

در گزارش آمده است که بیشتر این کارمندان زن گفته اند، به دلیل این که آنان محرم شرعی ندارند، بیشتر رانندگان تکسی هم زیاد می‌ترسند که مبادا طالبان در میان راه توقف‌شان دهد و آنان را تا محل کار شان نمی‌رسانند. آنان گفته اند، این موضوع سبب می‌شود که آنها سر وقت به کار شان حاضر شده نتوانند.

در گزارش پوهنتون جانز هاپکینز همچنان آمده، همین موضوع سبب شده که پس از حاکمیت طالبان، از ۱۰۰ کارمند زن نهادهای صحی غیردولتی، ۸۰ تن‌شان انگیزۀ کار کردن را از دست دهند.

در گزارش آمده است، هر چند متخصصان زن در بخش صحت با وجود مشکلات به کار های شان ادامه داده اند، اما هر روز اذیت و رفتار نادرست طالبان را تجربه می‌کنند.

پوهنتون جان هاپکینز در گزارش خود همچنان گفته است که در یک سال گذشته شمار زیادی متخصصین زن بخش صحت، افغانستان را ترک کرده و به کشورهای دیگر مهاجر شده اند و شماری هم که باقی مانده اند، به دلیل محدودیت‌های سخت‌گیرانه بیشتر اوقات از خانه بیرون نمی‌شوند.

در گزارش این هم آمده است که امریکا و متحدانش باید بر طالبان فشار وارد کنند که تخطی از حقوق بشری زنان را متوقف سازند.

اما حکومت طالبان این گزارش را رد کرده و آن را تبلیغات بر علیۀ خودشان می‌داند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیوآزادی گفت: "کارمندان زن در بخش صحت به گونه بسیار مصون به وظایف‌شان در مرکزهای صحی می‌روند و با هیچ گونه برخوردی روبه‌رو نمی‌شوند. این گونه آوازه‌ها سوء تفاهم را ایجاد کردن و پروپاگند است، موضوع محرم شرعی در سفرهای طولانی مطرح است، در بین شهر هیچ نیاز نیست و نه هم هنگام رفتن به وظیفه محرم شرط خوانده شده است."

از حاکمیت طالبان در افغانستان نزدیک به ۱۴ ماه سپری می‌شود.

در کل در این مدت دروازه‌های مکتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد، برای زنان در بیشتر اداره‌های دولتی اجازۀ کار کردن داده نمی‌شود و زنان بر علاوۀ داشتن محرم شرعی هنگام رفتن به سفر، حجاب نیز بالای آنان اجباری شده است.

پوهنتون جان هاپکینز در گزارش تحقیقی خود پیشنهاد کرده که هرگاه این وضعیت در برابر کارمندان صحی زن پایان نیابد، میزان مرگ و میر مادران هنگام زایمان در افغانستان بلند خواهد رفت.

پیش از این نیز شماری از نهادهای بین‌المللی صحی در افغانستان، از افزایش مرگ و میر مادران و کودکان به دلیل فقر نسبت به سال‌های گذشته در این کشور گزارش داده اند.

با وجود ادعای وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان مبنی بر کاهش مرگ و میر مادران، سازمان جهانی صحت (دبیلو ،ایچ ،او) در سپتمبر سال گذشته میلادی گزارش داد که در هر صد هزار ولادت، ۶۳۸ مادر جان خود را از دست می‌دهند.

XS
SM
MD
LG