لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

سازمان ملل متحد: افغانستان ششمین کشور آسیب‌دیده از تغییرات اقلیمی در جهان است


شماری از منازل مسکونی ویران شده از اثر سیلاب در ولایت لوگر افغانستان
شماری از منازل مسکونی ویران شده از اثر سیلاب در ولایت لوگر افغانستان

با آغاز نشست بین‌المللی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی، این سازمان می‌گوید که افغانستان ششمین کشور آسیب دیده از تغییرات اقلیمی در جهان است.

رامز الاکبروف معاون نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، در یک اعلامیه گفته است که افغان‌ها در پرتگاۀ این تغییرات قرار دارند.

افغان‌ها در پرتگاۀ تغییرات اقلیمی قرار دارند.
سازمان ملل متحد

او در این اعلامیه که دیروز (۱۵ عقرب) نشر شد، خواسته تا کمک‌های فوری و مشترک برای مبارزه با تغییرات نابود کنندۀ اقلیمی در این کشور صورت گیرد.

به‌گفتۀ این مقام سازمان ملل متحد، افغانستان با رویداد های طبیعی مرگبار روبه‌رو شده که علاوه بر تلفات جانی، زیان‌های بزرگ به مواشی، زراعت، خانه‌ها و زیربناها وارد کرده‌است.

در ادامه گزارش گفته شده که نظام شکننده اقتصادی، نبود برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی، تغییرات محیطی و تأثیر جنگ چهار دهه‌یی، افغانستان را به یکی از کشور های آسیب پذیر در نتیجه تغییرات اقلیمی روبه‌رو کرده‌است.

۲۷مین نشست مبارزه با تغییرات اقلیمی دیروز (۱۵ عقرب) در شهر شرم‌الشیخ مصر آغاز شد.

الوک شرما، نماینده بریتانیا که کشورش در یک سال گذشته ریاست دوره‌یی این سازمان را داشت، گفت که در ۱۲ ماه گذشته، اقدام‌های برای مبارزه با تغییرات اقلیمی صورت گرفته، اما او افزود که به کار های بیشتری نیاز است.

آقای شرما می‌گوید: "گاز های گلخانه‌یی در سال ۲۰۳۰ میلادی، شش گیگا تُن کمتر خواهد شد. این مقدار متناسب به ۱۲ درصد کاهش نظر به مصرف امروز گاز های گلخانه‌یی در جهان است. گزارش توصیه می‌کند که زمین تا پایان قرن حاضر، ۱،۷ درجه سانتی‌گرید گرم‌تر خواهد شد."

پیش از این برخی گزارش‌ها از سوی سازمان ملل متحد تخمین می‌کرد که شاید زمین تا پایان قرن ۲۱، حدود ۱،۵ درجه گرم‌تر شود.

در افغانستان خشک‌سالی های چند سال گذشته و این‌سو بارندگی‌ها و سرازیر شدن سیلاب‌های غیر معمول، به مردم زیان‌های زیادی وارد کرده‌است.

یکی از منازل مسکونی ویران شده از اثر سیلاب در ولایت کاپیسای افغانستان
یکی از منازل مسکونی ویران شده از اثر سیلاب در ولایت کاپیسای افغانستان

اگر یک‌سو زمین‌های زراعتی در بخش‌های افغانستان خشک و بدون آب اند، از سوی دیگر سیلاب، کشت و زراعت مردم را در مناطق مختلف بار ها نابود کرده‌است.

فرزانه یکی از کسانی‌ست که از خشک‌سالی می‌نالد و می‌گوید که این وضعیت برای او و خانواده‌اش نگران کننده است.

او می‌افزاید: "امسال از آغاز، خشک‌سالی همه را متأثر کرده. کار و بار نیست. همه به هم ریخته. سال خراب است."

برنامه غذایی جهان تخمین می‌کند که در افغانستان حدود ۱۹ میلیون تن مصونیت غذایی ندارند و نزدیک به ۶ میلیون تن به کمک‌های اضطراری غذایی نیازمند استند.

شماری از خانواده‌های سیلاب‌زده در لوگر
شماری از خانواده‌های سیلاب‌زده در لوگر

در چنین وضعیت و همزمان با برگزاری نشست تغییرات اقلیمی از سوی سازمان ملل متحد، رامز الاکبروف معاون نمایندۀ ویژه این سازمان برای افغانستان در پیامش گفته که افغان‌ها به تنهایی نمی‌توانند از این همه چالش‌ها بیرون شوند.

افغان‌ها به تنهایی نمی‌توانند از این همه چالش‌ها بیرون شوند.
رامز الاکبروف

او از جامعه جهانی و تمویل کننده‌ها خواسته تا با برخورد سخاوتمندانه و خلاقانه‌شان، از مردم افغانستان هنگام تغییرات اقلیمی حمایت کنند.

قرار است نشست تغییرات اقلیمی در شرم‌الشیخ مصر، امروز و فردا هم ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG