لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

افغانستان

اتحادیه اروپا به حمایتش از زنان افغان ادامه می‌دهد

بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

یک مقام اتحادیه اروپا می‌گوید که صدای زنان افغان باید شنیده شود.

جوتا ارپیلیانین کمیشنر اتحادیه اروپا در امور مشارکت بین‌المللی پس از دیدار با شماری از زنان فعال افغان دیروز چهارشنبه (۱۸ عقرب) در توییتر گفت که حمایت اتحادیه اروپا از زنان افغان ادامه خواهد یافت.

او گفته که دیدار دیروزش با اعضای انجمن رهبران زنان افغان، موثر بوده و از تجربه‌ها و انتظار‌های آنها شنیده است.

اتحادیه اروپا به عنوان یکی از حامیان کلیدی حقوق زنان در افغانستان، به دنبال حاکمیت دوباره طالبان به شمار می‌رود.

در اجلاس انجمن رهبران زنان افغان که در ماه جوزای امسال به همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، بر حمایت از بانوان در افغانستان تاکید صورت گرفت.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

حزب‌الله لبنان مدعی سرنگون ساختن یک طیاره بدون پیلوت اسرائیلی شد

با افزایش فشارهای نظامی اسرائیل بر شهر رفح در جنوب نوار غزه، تبادل آتش در امتداد سرحد لبنان و اسرائیل، در هفته‌های اخیر شدت یافته است.
با افزایش فشارهای نظامی اسرائیل بر شهر رفح در جنوب نوار غزه، تبادل آتش در امتداد سرحد لبنان و اسرائیل، در هفته‌های اخیر شدت یافته است.

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله می‌گوید که یک طیارۀ بی‌پیلوت اسرائیلی را بر فراز جنوب لبنان سرنگون و بر یک پایگاه نظامی اسرائیل راکت فیر کرده است.

این اظهارات درست چند ساعت پس از حملات طیارات بی‌پیلوت اسرائیل صورت گرفت که به کشته شدن حداقل یک تن و زخمی شدن تعدادی دیگر انجامید.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود، روز شنبه (اول جون) در اعلامیه‌ای گفت که جنگجویان این گروه یک طیارۀ بی‌پیلوت هرمس ۹۰۰ کوچاو (Hermes 900 Kochav) اسرائیلی را سقوط داده‌اند.

با افزایش فشارهای نظامی اسرائیل بر شهر رفح در جنوب نوار غزه، تبادل آتش در امتداد سرحد لبنان و اسرائیل، در هفته‌های اخیر شدت یافته است.

اندونیزیا آماده اعزام نیروهای حافظ صلح برای آتش‌بس در نوار غزه است

رئیس‌جمهور ایالات متحده و رئیس‌جمهور اندونیزی
رئیس‌جمهور ایالات متحده و رئیس‌جمهور اندونیزی

رئیس‌جمهور اندونیزیا می‌گوید که در صورت لزوم، کشورش آماده اعزام «نیروهای حافظ صلح» برای تأمین آتش‌بس در نوار غزه است.

پرابوو سوبیانتو (Prabowo Subianto) روز شنبه (اول جولای) در سخنرانی در یک کنفرانس همچنین گفت که پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، برای آتش‌بس در نوار غزه یک گام به سمت درست است.

شماری از کشورها از جمله ایالات متحده امریکا، مصر و قطر سعی می‌کنند که تلاش‌ها را برای تأمین آتش‌بس در نوار غزه هماهنگ سازند.

دستگیری ۳۵ نفر در ایران به اتهام شرکت در نشستی که مقامات آن «نشست شیطانی» خواندند

پولیس ایران
پولیس ایران

مقامات ایران می‌گویند که در نتیجه یورش بر یک گردهمایی به گفتۀ آن‌ها «نشست شبکه شیطانی» ۳۵ تن را دستگیر کرده‌اند. بر اساس خبرگزاری «ایسنا»، این افراد که ۳۱ مرد و ۴ زن بودند، پس از تثبیت محل تجمع آن‌ها در ولایت جنوب‌غربی خوزستان، توسط پولیس دستگیر شدند.

خبرگزاری ایسنا گفته که در این نشست، علایم و نشانه‌های شیطان‌پرستی، مشروبات الکلی و سایر مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

در جامعۀ سنتی ایران، مجالسی که به گفتۀ مقامات به هدف شیطان‌پرستی برگزار می‌شود، امر تازه‌ای نیست.

بر اساس خبرگزاری فرانس پرس، بیشتر این مجالس، مهمانی‌ها و کنسرت‌هایی است که در آن از مشروبات الکلی نیز استفاده می‌شود که در ایران ممنوع است.

در ماه می، بیش از ۲۵۰ تن به شمول سه شهروند اروپایی، به همین اتهام در شهر تهران دستگیر شدند.

معاینه و تداوی صدها بیمار چشم در غرب افغانستان توسط داکتران بین‌المللی

داکتران در یک شفاخانه چشم در افغانستان
داکتران در یک شفاخانه چشم در افغانستان

جمعیت هلال احمر افغانستان می‌گوید که داکتران چندین کشور، صدها بیمار چشم را در زون غرب افغانستان معاینه و تداوی کرده‌اند.

مولوی محمد آصف صدیقی، رئیس عملیاتی این جمعیت روز گذشته (اول جون) به رسانه‌ها گفت که حدود ۲۰۰۰ بیمار چشم معاینه شده و ۴۵ تن هم مورد عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

هجده داکتری که اتباع عربستان سعودی و پاکستان هستند، اخیراً به غرب افغانستان رفته‌اند و هماهنگی با جمعیت هلال احمر افغانستان، بیماران چشم را تداوی می‌کنند.

بیماران از ولایات هرات، فراه، نیمروز و بادغیس برای دریافت خدمات صحی به این داکتران مراجعه کرده‌اند.

مسئولان جمعیت هلال احمر افغانستان می‌گویند که با حمایت مالی بنیاد "ملک سلمان" می‌خواهند ۴۰۰۰ بیمار چشم را تداوی و ۴۰۰ تن را مورد عمل جراحی قرار دهند.

بیماران چشم، اغلب برای تداوی از افغانستان به کشورهای همسایه می‌روند و یا به کمک شماری از موسسات خیریه در داخل افغانستان معالجه می‌شوند.

کار اعمار استحکامات در اطراف منار تاریخی آغاز شده است

مناز جام در حاشیه هری‌رود قرار دارد و هر سال در فصل بارنده‌گی‌ها، خطر سیلاب‌ها این منار را تهدید می‌کند
مناز جام در حاشیه هری‌رود قرار دارد و هر سال در فصل بارنده‌گی‌ها، خطر سیلاب‌ها این منار را تهدید می‌کند

مقامات محلی طالبان از آغاز کار اعمار استحکامات در اطراف منار تاریخی «جام» در ولایت غور خبر داده‌اند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور دیروز (اول جون) گفت که یک هیئت آن‌ها وضعیت هری‌رود را ارزیابی کرده که اخیراً دچار سیلاب شده است. در اعلامیۀ طالبان گفته نشده که کار اعمار استحکامات در اطراف منار جام دقیقاً چه وقت تکمیل خواهد شد.

منار باستانی جام که ۶۵ متر ارتفاع دارد با بیش از ۸۰۰ سال قدمت تاریخی در فهرست میراث‌های بنیاد آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (ISESCO) قرار دارد.

در هفته‌های اخیر، سیلاب‌های مدهش ناشی از باران‌های شدید علاوه بر ولایت غور، بسیاری از ولایات غرب، شمال و شمال شرق افغانستان را به شدت متأثر ساخت.

وزارت خارجه طالبان، جنرال قنسول افغانستان مقیم مشهد را به جمع‌آوری غیرقانونی عواید متهم کرد

کنسولگری‌های افغانستان در سرتاسر جهان، عواید هنگفتی از طریق فعالیت‌های کنسولی جمع‌آوری می‌کنند
کنسولگری‌های افغانستان در سرتاسر جهان، عواید هنگفتی از طریق فعالیت‌های کنسولی جمع‌آوری می‌کنند

حکومت طالبان می‌گوید که جنرال قنسول افغانستان در مشهد پس از یک مأموریت پنج‌ساله از کار برکنار و از او خواسته شده که به کابل برود.

وزارت امور خارجۀ طالبان دیروز در اعلامیه‌ای گفت که پایان کار عبدالجابر انصار در مطابقت با کنوانسیون وین در امور دیپلماتیک و قنسولی قرار دارد. در اعلامیه، آقای انصار به عدم شفافیت در وظیفه و جمع‌آوری عواید قنسول‌گری و دخالت غیرمسئولانه در ارایۀ خدمات قنسولی به مردم متهم شده، اما هیچ سندی ارائه نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران پنج‌شنبه گذشته گفته بود که تهران از مقامات طالبان انتظار دارد که هر گونه تغییر و تبدیل کارمندان قنسول‌گری افغانستان در مشهد را بر اساس روش‌های پذیرفته‌شده بین‌المللی انجام دهند.

پیش از این، گزارش‌هایی منتشر شده بود که عبدالجابر انصار جنرال قنسول حکومت مخلوع افغانستان در مشهد، از سوی طالبان برکنار و شخص دیگری به جای وی مقرر شده است.

پاکستان کمپاین یک هفته‌ای  واکسن پولیو را در مناطق  نزدیک به مرز با افغانستان آغاز می‌کند

روند واکسیناسیون در پاکستان؛ افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که این بیماری در آن‌ها محو نشده است.
روند واکسیناسیون در پاکستان؛ افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که این بیماری در آن‌ها محو نشده است.

مسوولان مبارزه با بیماری پولیو یا فلج اطفال در پاکستان می‌گویند که کمپاین یک هفته‌ای واکسن پولیو را در مناطق نزدیک به مرز با افغانستان آغاز می کنند.

افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری در جهان هستند که هنوز هم مرض پولیو در آن‌ها کاملا محو نشده است.

ادارۀ مبارزه با پولیو در پاکستان می گوید در ۶۶ ولسوالی ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخواه، روز دوشنبه تطبیق واکسن پولیو را بر اطفال کمتر از پنج سال شروع می‌کند.

گفته می‌شود که در جریان این کمپاین در خیبرپختونخواه سه میلیون و ۵۰۰ هزار کودک واکسن می‌شوند.

در بلوچستان تخمین زده می‌شود که یک میلیون و ۸۸۴ هزار طفل واکسن خواهند شد.

رویداد ترافیکی منجر به جان باختن ۵ نفر در ولایت بلخ شد

رویدادهای ترافیکی در افغانستان سالانه جان صدها تن را گرفته است.
رویدادهای ترافیکی در افغانستان سالانه جان صدها تن را گرفته است.

مقامات امنیتی حکومت طالبان در ولایت بلخ می گویند که در یک حادثۀ ترافیکی در ولسوالی شولگرۀ این ولایت ۱۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند.

خبرگزاری باختر تحت کنترول طالبان از قول حافظ محمد عیسی وثیق سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان این ولایت نوشته که در نتیجۀ این حادثه در منطقۀ حسن علی ولسوالی شولگره، ۵ تن کشته و ۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گفتۀ او در این حادثه یک موتر کرولا با یک موتر پکنیک برخورد کرده است.

توافق پاکستان و طالبان برای تحقیقات مشترک در مورد حملۀ بشام بر انجینیران چینائی

ملاقات بین مقامات طالبان و پاکستان برای بررسی حملۀ بشام و تأکید بر همکاری‌های دو جانبه
ملاقات بین مقامات طالبان و پاکستان برای بررسی حملۀ بشام و تأکید بر همکاری‌های دو جانبه

وزارت خارجۀ پاکستان می‌گوید که حکومت طالبان با آن‌ها موافقت کرده که در تحقیقات در مورد حمله بر انجینیران چینائی در منطقۀ بشام همکاری می‌کنند.

این وزارت امروز با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که ملاقات هفتۀ گذشته بین محمد نبی عمری معاون وزارت داخلۀ طالبان و محمد خرم آغا معاون وزیر داخلۀ پاکستان بر حمله بالای انجینیران چینائی در بشام متمرکز بود.

در اعلامیه همچنان گفته شده که در این اجلاس طرف پاکستان یافته‌های خود را دربارۀ این حمله با مقامات طالبان شریک ساخت و برای بازداشت عاملان آن خواهان کمک افغانستان شد.

به اساس این اعلامیه، طرف افغانستان با تحقیقات در مورد این حادثه موافق است و تعهد کرده که برای رسیدن به یک نتیجۀ منطقی در رابطه با آن به پاکستان کمک می‌کند.

در ادامه اعلامیه آمده است که دو طرف موافقه کرده‌اند که در مبارزه با تهدید تروریزم به کشورهای منطقه و خاتمه دادن به نگرانی‌های پاکستان متعهد می‌باشند.

این در حالی‌ست که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته است که پاکستان با ارتباط دادن حملۀ بشام به افغانستان می‌خواهد روابط بین پیکنگ و کابل را خراب کند.

مجاهد به تلویزیون طلوع‌نیوز گفته که

«هدف قرار دادن اتباع چینائی در پاکستان، این مرتبط به پاکستان است و به افغانستان هیچ ربطی ندارد. و کدام راپوری را که پاکستانی‌ها نشر کرده‌اند یک تلاشی است که بین چین و افغانستان یک بی‌اعتمادی را ایجاد کنند. ما این را بار بار رد کرده‌ایم و غیر منطقی هم است.»

جست‌وجوی یک خانه در ایالت هیسن آلمان پس از حمله با چاقو در منهایم

پولیس آلمان یک آپارتمان را جهت بررسی صحنۀ حملۀ چاقویی در منهایم جست‌وجو کرد
پولیس آلمان یک آپارتمان را جهت بررسی صحنۀ حملۀ چاقویی در منهایم جست‌وجو کرد

بعد از یک حمله با چاقو در شهر منهایم آلمان که یک افسر پولیس در آن شدیداً زخمی شد، یک آپارتمان در ایالت هیسن تلاشی شد. مجلۀ آلمانی اشپیگل دیروز نوشته بود که دستکم ۶ تن به شمول یک افسر پولیس در این حمله زخم برداشتند.

حمله دیروز در منهایم علیه یک تجمع ضد اسلام‌گرایان رخ داد که در آن یک مرد با چاقو به معترضان حمله کرد.

سخنگوی پولیس امروز گفت که جست‌وجوی این خانه به حادثۀ حملۀ شب گذشته مرتبط است. بعضی از رسانه‌ها خبر داده‌اند که متهم، یک جوان ۲۵ ساله از هرات افغانستان می‌باشد که در ایالت هیسن به‌سر می‌برد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG