لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

ادامه بازداشت زنان معترض در افغانستان؛ ادعا شده که طالبان فرحت پوپلزی را بازداشت کردند


تصویر آرشیف: گردهمایی تعدادی از زنان معترض درکابل که با ممانعت طالبان مواجه شده بود.
تصویر آرشیف: گردهمایی تعدادی از زنان معترض درکابل که با ممانعت طالبان مواجه شده بود.

در ادامۀ بازداشت زنان معترض از سوی طالبان، ادعا شده که طالبان فرحت پوپلزی، یکی از زنان معترض را نیز بازداشت کرده اند.

همکاران فرحت پوپلزی، از موسسین و مسئول بخش رسانه‌های اجتماعی "حرکت خود جوش زنان مبارز افغانستان" می‌گویند که او روز سه‌شنبه از سوی ادارهٔ استخبارت طالبان بازداشت شده است.

راضیه بارکزی، عضو این جنبش به رادیو آزادی گفت:

"سه روز قبل فرحت پوپلزی همراه با پدرش توسط طالبان دستگیر شده بود، مبایلشه گرفته بودند تحت کنترل طالبان بود، برای ما مسج آمد که فرحت را از گروپ‌ها ریموف کنید، فرحت را از گروپ‌ها ریموف کردیم، اما بعد از آن هیچ اطلاعی از فرحت نداریم، نه فامیلش پاسخگو هست و همه راه ارتباطی با فرحت خاموش است و هیچ کسی پاسخگو نیست."

هرچند علت دقیق بازداشت وی مشخص نیست، اما مریم نایبی، از دیگر اعضای حرکت خود جوش زنان مبارز می‌گوید، بانو پوپلزی بیشتر در بخش نشر تصاویر و ویدیو‌های جریان تظاهرات زنان متعرض مصروف بود و شاید یکی از دلایلش همین کار او باشد.

گفته میشود که فرحت پوپلزی به روز سه شنبه از سوی اداره استخبارات طالبان بازداشت شده است

"فرحت جان به روز سه شنبه از سوی استخبارات طالبان بازداشت شد، تاحال اطلاعی دقیق نداریم که چرا بازداشت شد، اما تا جایی که ما آگاه هستیم این دختر در بیشترین اعتراضات با زنان معترض شرکت می‌کرد و تصویربردار و عکس‌بردار خشونت طالبان بود همچنان ادمین حرکت خود جوش زنان معترض بود و اولین اعتراضات هم از سوی حرکت خود جوش صورت گرفت که فرحت هم از جمله موسسین آن بود."

سخنگویان نهادهای امنیتی طالبان و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ ندادند.

طالبان هفته گذشته ظریفه یعقوبی را نیز بازداشت کرده اند. وی موسس نهاد « جنبش زنان برای برابری » است.
طالبان هفته گذشته ظریفه یعقوبی را نیز بازداشت کرده اند. وی موسس نهاد « جنبش زنان برای برابری » است.

این در حالی است پنجشنبهٔ هفتهٔ گذشته ظریفه یعقوبی فعال حقوق زن حین اعلام موجودیت "جنبش زنان افغانستان برای برابری" همراه با چهار تن از همکاران مردش از سوی طالبان باز داشت شده اند.

همکاران ظریفه یعقوبی همچنان ادعا کردند که خواهر و برادر شوهر خواهرش نیز از سوی ادارهٔ استخبارات طالبان شب همان روز بازداشت شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته است که زنان معترض از بیرون دستوری می‌گیرند تا بی‌باوری را ایجاد کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

بازداشت ظریفه یعقوبی و فرحت پوپلزی دو تن از زنان معترض و فعالان حقوق زن سبب نگرانی سایر زنان معترض شده است.

این در حالی است که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما) نیز پس از بازداشت ظریفه یعقویی گفته بود که در رابطه به این بازداشت‌ها با مقام‌های طالبان تماس گرفته شده است.

یوناما گفته بود که در مورد وضعیت ظریفه یعقوبی و چهار تن از همراهان وی که در کابل بازداشت شده اند، از طالبان وضاحت خواسته شده است.

برخی از فعالان از جمله فوزیه کوفی و شمار دیگر از زنان در واکنش به این بازداشت‌ها گفته اند که عملکرد طالبان در برابر زنان نشاندهندهٔ ترس طالبان از فعالیت‌های زنان در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG