لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

نیروهای اوکراینی در حال پیشروی به جانب شهر خیرسون اند


نیروهای اوکراینی در خط مقدم نبرد با قوای روسی
نیروهای اوکراینی در خط مقدم نبرد با قوای روسی

درحالیکه نیروهای روسیه ازیک شهر مهم اوکراین عقب نشینی کرده اند ، لوی درستیز اردوی امریکا می گوید تا کنون صد هزار سرباز روسی درجنگ اوکراین کشته یا زخمی شده اند.

خبررسانی اسوشیتد پرس از قول مارک میلی گزارش می دهد که در جریان جنگ نُه ماه گذشته امکان دارد تلفات مشابه به نیروهای اوکراینی نیز وارد شده باشد.

نیروهای اوکراین درحال پیشروی به سوی شهر خیرسون اند.

گزارش ها می رساند که به سربازان روسی دستور داده شده که از این شهر اوکراین که درماه فبروری گذشته تصرف کرده بودند٬ عقب نشینی کنند.

نظامیان روسی می گویند راه های رساندن تدارکات به این شهربه روی آنها مسدود شده بود. سربازان روسی به کرانۀ شرقی دریای دینیپر عقب نشینی کرده اند.

جنرال سرگی سورو ویکین قوماندان نیروهای روسیه در اوکراین دریک گردهمایی با رهبران نظامی گفت که بهترین گزینه درشرایط کنونی این است که یک خط دفاعی درکرانۀ رود دینیپر ایجاد و از پیشروی نیروهای اوکراینی جلوگیری شود.

قوای اوکراینی مصمم است که بتواند شهر های تصرف شده را دوباره آزاد بسازد.
قوای اوکراینی مصمم است که بتواند شهر های تصرف شده را دوباره آزاد بسازد.

هرچند پیشروی نیروهای اوکراین در هفته های اخیر در منطقه کند وتدریجی بود ولی بعد از اینکه این نیروها چندین پل برفراز دریای دینیپر را با حملات راکتی هدف قرار دادند٬ راه های اکمالات نیروهای روسی مسدود شد.

روسیه قبل ازاینکه عقب نشینی سربازان خود از خیرسون را آغاز کند٬ هزاران غیرنظامی را توسط کشتی های کوچک از این شهر خارج ساخت.

گزارش ها : نیروهای اوکراینی در ضد حمله خود در شرق این کشور٬ اراضی به مساحت شش هزار کیلومتر مربع را آزاد ساخته اند.

کییف این اقدام را تبعید اجباری خوانده محکوم کرد.

خیرسون که در جنوب اوکراین و درنزدیکی بحیرۀ سیاه موقعیت دارد برای هردو کشور مهم است. شهر خیرسون قبل از جنگ ۳۸۰ هزار نفوس داشت.

این شهر درنزدیکی شبه جزیرۀ کریمیا نیز موقعیت دارد که مسکو آنرا درسال ۲۰۱۴ با روسیه ملحق کرده است.

کارشناسان نظامی خیرسون را دروازۀ کریمیا می پندارند. از نظر آنها پس گرفتن این شهر توسط نیروهای اوکراینی زمینه بازپس گیری شبه جزیرۀ کریمیا را نیز مهیا می سازد.

مسکو خیرسون را با سه منطقۀ دیگر با خاک روسیه ملحق کرد. نیروهای روسی درماه های اخیر از چندین منطقۀ اوکراین عقب نشینی کرده اند.

گزارش ها می رساند که نیروهای اوکراینی در ضد حمله خود در شرق این کشور٬ اراضی به مساحت شش هزار کیلومتر مربع را آزاد ساخته اند.

XS
SM
MD
LG