لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

فوزیه کوفی: فشار جامعۀ جهانی بر طالبان در حد اعلامیه بوده است


تصاویری از ملا برادر معاون رئیس‌الوزرا و امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
تصاویری از ملا برادر معاون رئیس‌الوزرا و امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن طالبان به نقض حقوق بشری زنان و دختران افغان متهم شده‌اند.

در این قطعنامه که دیروز تصویب شد، طالبان به کوتاهی در ایجاد حکومتی که نماینده‌گی کرده بتواند و نیز دچار کردن افغانستان به وضعیت وخیم اقتصای، بشری و اجتماعی متهم شده‌اند.

در قطعنامه به آن‌چه خشونت مداوم از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان و حضور گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، گروه دولت اسلامی و وابسته‌های آن‌ها در این کشور خوانده شده، نیز اشاره شده‌است.

طالبان تا هنوز در مورد این قطعنامه تبصره نکرده‌اند، اما پیش از این گفته اند که به حقوق زنان و دختران در چوکات شریعت اسلامی احترام دارند.

اما پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در ماه آگست پارسال، دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب منع شده و طالبان به بسیاری کارمندان زن اداره‌های دولتی گفته اند که سرکار حاضر نشوند.

حکومت طالبان می‌گوید که از زمان به قدرت رسیدنش از میزان ناامنی‌ها به گونه چشم‌گیر کاسته شده و گزارش‌ها در مورد حضور القاعده را رد می‌کند.

این در حالی‌ست که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اول ماه آگست اعلام کرد که ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکا در سی‌ویکم ماه جولای در یک خانه در کابل، پایتخت افغانستان کشته شد، جایی‌که به گفتۀ آقای بایدن، ظواهری همراه با خانواده‌اش پنهان بود.

ژکفر احمدی در آغاز گفت‌وگویی با فوزیه کوفی، یکی از چهار عضو زن هیئت گفت‌وگو کنندۀ صلح نظام جمهوری مخلوع افغانستان در مورد اهمیت موضع‌گیری سازمان ملل متحد پرسیده است.

برای شنیدن این مصاحبه روی لینک زیر کلیک کنید:

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:04:58 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG