لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

برخی از گداها: با ما کمک نشده مجبور هستیم گدایی کنیم


آرشیف - یک خانم گدا در شهر کابل
آرشیف - یک خانم گدا در شهر کابل

شماری از گدایان در شهر کابل می‌گویند که تا هنوز هیچ کمکی از سوی حکومت طالبان برای شان صورت نگرفته و از مجبوریت دست به تگدی‌گری می‌زنند.

یکی از آنها بدون گرفتن نامش امروز به رادیو آزادی گفت، سرپرست یک خانواده است و مسئولیت خانوادۀ پسرش را که قبلاً فوت کرده، نیز به عهده دارد: "مجبور استم با این پول نواسه‌ام که بیمار است برایش دوا می‌گیرم و دیگر این که در اینجا روزانه گاهی پنجاه و گاهی ۳۰ افغانی دریافت می‌کنم، امید ما از کمک قطع است من بی‌ایمان از دنیا بروم که تا حال دو دانه نان و یک کیلو آرد هم گرفته باشم."

در کنار این زنان گدا کودکانی هم هستند که برای پیدا کردن لقمه نانی برای خانواده‌های شان دست به کارهای شاق و یا روزمزدی می‌زنند.

خاطره: تا حال یک افغانی کسی ما را کمک نکرده است نه زنگ زدن و نه کسی خبری ما را گرفته است.

بهاره که ۱۳ سال دارد، برای پیدا کردن نفقۀ خانواده‌اش در جاده‌ها کار می‌کرد، می‌گوید که چندی پیش از سوی افراد طالبان از کارکردن در روی جاده‌ها منع شده است.

خاطره، مادر بهاره در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا به حال هیچ گونه کمکی از سوی هیچ اداره و نهادی دریافت نکرده اند: "ما در خانه شش نفر هستیم، نان آور پدر شان بود که مریض است و حالا همین دخترکم نان‌آور تمام خانواده بود تا حال یک افغانی کسی ما را کمک نکرده است نه زنگ زدن و نه کسی خبری ما را گرفته است."

اما ادارۀ سره میاشت در کابل می‌گوید، برای گداهای مستحق که از سوی حکومت طالبان جمع آوری می‌شوند، کمک‌های نقدی صورت می‌گیرد.

عرفان الله شرفزوی، سخنگوی این اداره روز یکشنبه رادیو آزادی گفت: "کسانی که از سوی حکومت معرفی می‌شوند بعد از تثبیت شدن برای شان کمک صورت می‌گیرد. برای هر فرد مبلغ دو هزار افغانی کمک می‌شود تا حال بیش از دونیم هزار گدا تثبیت شده و کمک برای شان صورت گرفته است."

در همین حال مسئولان کمیتۀ جمع‌آوری گداها تحت رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان به روز شنبه اعلام کرد که به تعداد ۱۷ هزار و ۲۶۲ گدا را از مناطق مختلف شهر کابل جمع آوری کرده اند.

در اعلامیه‌ای این کمیته آمده است که از میان گداهای جمع‌آوری شده بیش از ۱۰ هزار تن‌شان زن بودند که پس از ارزیابی نزدیک به ۴ هزار تن آنها مستحق شناسایی شده اند.

آرشیف - یک خانم در حال گدایی در شهر کابل
آرشیف - یک خانم در حال گدایی در شهر کابل

کمتیۀ جمع‌آوری گداهای حکومت طالبان گفته گداهای مستحق پس از شناسایی به نهادهای کمک‌رسان از جمله سره میاشت معرفی شده اند.

حکومت طالبان چند ماه پیش کمیتۀ جمع‌آوری گداها را به دستور ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان ایجاد کرده و روند جمع‌آوری گداها را از شهر کابل آغاز کرده و این روند هنوز هم ادامه دارد.

به اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان فقر و بیکاری در این کشور به گونۀ بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و بیشتر گداها هم می‌گویند که از مجبوریت دست به تگدی‌گری می‌زنند.

XS
SM
MD
LG