لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

رهبران امریکا و چین در اندونیزیا دیدار می‌کنند


رهبران امریکا و چین
رهبران امریکا و چین

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ برای ملاقات با جوبایدن رئیس جمهور امریکا امروز دوشنبه به جزیرۀ بالی اندونیزیا رسید.

این اولین بار است که جوبایدن به حیث رئیس جمهور امریکا با رهبر چین رو در رو ملاقات می‌کند. این ملاقات در آستانۀ اجلاس سران گروه بیست صورت می‌گیرد.

جنگ روسیه در اوکراین این اجلاس سران جی بیست را زیر سایۀ خود قرار خواهد داد. گزارش خبرگزاری رویترز می‌افزاید که جینیت یلین وزیر خزانه‌داری امریکا ابراز امیدواری کرده که نشست رهبران امریکا و روسیه منجر به حل مسائل بزرگ اقتصادی میان این دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان شود. رئیس جمهور چین بعد از سفر به ازبکستان و قزاقستان به اندونیزیا رسید.

این اولین مسافرت خارجی وی بعد از انتشار کرونا است.

اعلامیه قصر سفید می‌گوید رئیس جمهور بایدن در این ملاقات با همتای چینایی خود "خطوط سرخ " در روابط پر تنش میان دو کشور را واضح خواهد ساخت.

مسایلی از تجارت گرفته تا حقوق بشر در منطقه شین جین چین و وضعیت جزیره خودمختار تایوان اجندای گفتگوهای رهبران دو کشور را تشکیل می‌دهند.

آنسو وزارت خارجۀ چین ابراز امیدواری کرده که نشست رهبران دو کشور در آستانۀ اجلاس سران جی بیست روابط چین و امریکا را به حالت عادی برگرداند.

ماونینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین در پاسخ به این پرسش فرانس پرس که پیکنگ از این ملاقات چه توقع دارد گفته که امیدوارند ایالات متحده امریکا به کار مشترک با چین رو آورد، اختلافات را به گونه مناسب حل کند و به همکاری دوجانبه که به نفع هر دو کشور است گسترش دهد.

XS
SM
MD
LG