لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

تصمیم تازه حکومت پاکستان؛ کسانی که ویزه و یا سند اقامت نداشته باشند زندانی خواهند شد


تصویر آرشیف: اسلام آباد پایتخت پاکستان
تصویر آرشیف: اسلام آباد پایتخت پاکستان

وزارت داخلۀ پاکستان در ویب سایت و سایر آدرس‌های رسمی خود به خارجی‌هایی که ویزۀ آنها ختم شده اما هنوز در این کشور هستند هشدار داده است.

به گفتۀ این وزارت، اگر این افراد تا پیش از ۳۱ دسمبر سال جاری پاکستان را ترک نکنند، ممکن به سه سال زندان محکوم شوند.

تصمیم وزارت داخلۀ پاکستان افغان‌هایی را که پس از روی کار آمدن طالبان در اواسط ماه آگست به این کشور آمده و قصد رفتن به کشورهای مختلف غربی را دارند، نگران کرده است.

یک افغان که به پاکستان رفته و نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، می‌گوید که در ماه نوامبر به پاکستان رفته و اکنون اعتبار ویزای او تمام شده است.

او می‌گوید که با وجود درخواست تمدید ویزه، ویزۀ وی تمدید نشده و از تصمیم اخیر دولت پاکستان نگران است.

"این یک مشکل بسیار جدی است و نه تنها من را نگران کرده است، بلکه همه افغان‌ها، دوستان من که در نقاط مختلف پاکستان زندگی می‌کنند، همه نگران سرنوشت خود هستند. اگر این قانون اجرا شود برای همه مشکل ایجاد می‌کند."

پولیس در شهر کراچی پاکستان تعدادی از افغانها را که دلیل نداشتن سند اقامت و ویزه بازداشت کرده است.
پولیس در شهر کراچی پاکستان تعدادی از افغانها را که دلیل نداشتن سند اقامت و ویزه بازداشت کرده است.

یک افغان دیگر در پاکستان که او نیز نمی‌خواهد نامش در این گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، سرنوشت نامعلوم پناهجویان، مشکلات اقتصادی و تصمیمات اخیر دولت پاکستان نگرانی‌های زیادی را برای افغان‌ها ایجاد کرده است:

"دولت پاکستان روند ویزه را برای افغان‌ها بسیار دشوار کرده است. آنها همیشه برای افغان‌ها مشکل ایجاد کرده اند، به جاهای مختلف آنها را سرگردان کرده اند با آنها بدرفتاری شده است و برخی شکایت کرده اند که از آنها پول گرفته شده است، تمام این روند پیچیده شده و افغان‌ها در اینجا تحت فشارهای اقتصادی و روانی زیادی هستند."

یک افغان در پاکستان: دولت پاکستان به بهانه های مختلف به آزار و اذیت افغانهای مهاجر می پردازد

افغان‌هایی که به پاکستان رفته اند از دولت این کشور می‌خواهند، به آنها فرصت دهد تا پرونده‌های مهاجرتی خود را تکمیل کنند و به کشور مقصد پناهندگی‌شان بروند.

از وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز در مورد مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان پرسیدیم، اما حافظ احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی این وزارت به سوالات رادیو آزادی پاسخ نداد.

حتا پیش از اعلام تصمیم جدید دولت پاکستان، بسیاری از افغان‌ها ادعا کرده بودند که توسط سربازان پاکستانی شکنجه و زندانی شده اند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان و شماری از مقام‌های سابق افغانستان نیز به رفتار نادرست دولت پاکستان با پناهجویان و مهاجران افغان واکنش نشان دادند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین زندانی شدن افغان‌ها توسط پولیس پاکستان را محکوم کرده و از پاکستان خواست که با پناهجویان افغان مطابق با اصول بین‌المللی و حقوق بشر رفتار کند.

XS
SM
MD
LG