لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

قایقی که مواد انفجاری را به حوثی های یمن انتقال می‌داد توقیف و غرق شد


آرشیف - کشتی نیروهای بحری امریکا در خلیج عمان
آرشیف - کشتی نیروهای بحری امریکا در خلیج عمان

نیروهای دریایی امریکا می‌گویند که چندین تُن مواد انفجاری را که در یک قایق ماهیگیری جاسازی شده بود، در خلیج عمان کشف و ضبط کردند.

در بیانیه که امروز سه‌شنبه این نیروها که از سوی خبرگزاری اسوشیتد پرس منتشر شده، گفته شده است که بیش از هفتاد تُن مواد انفجاری در یک مسیر مهم برای انتقال تسلیحات به شورشیان حوثی در یمن کشف شده است.

در بیانیه همچنین آمده است که این مواد انفجاری مشمول امونیم پرکلوریت بود که به عنوان مواد سوخت راکت‌ها و برای ساخت بمب‌ها استفاده می‌شود. این بیانیه تاکید کرده که این مواد از سوی ایران برای شورشیان حوثی فرستاده شده بود.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که از ۲۰۱۵ علیه شورشیان حوثی در یمن می‌جنگد، بارها ایران را به ارسال سلاح و مهمات به شورشیان حوثی متهم کرده است اما ایران همواره این اتهامات را رد کرده.

ادمیرال براد کوپر یکی از مقام‌های نیروهای دریایی امریکا در ستاد فرماندهی مرکزی امریکا گفته است که با این مقدار مواد انفجاری می‌توان مواد سوخت ده‌ها راکت بالستیک میان بُرد را تامین کرد.

او افزوده که ارسال تسلیحات مرگبار برای شورشیان حوثی از سوی ایران در حال افزایش است، او تاکید کرده که این اقدام ایران خطرناک است و نتیجه آن خشونت و بی‌ثبانی را در شرق میانه افزایش خواهد داد.

ایران تا هنوز در مورد این ادعا چیزی نگفته است.

در بیانیه نیروهای دریایی امریکا همچنین گفته شده که قایق توقیف شده چهار عمله یمنی داشته و مواد انفجاری در میان کود یوریا پنهان شده بود.

از کود یوریا عموماً در زراعت استفاده می‌شود اما در برخی موارد در ساخت بمب نیز از آن استفاده می‌شود.

نیروهای امریکایی گفته اند که اردوی امریکا قایق توقیف شده مملو از مواد انفجاری را در خلیج عمان غرق کردند، زیرا حمل و نقل آن برای کشتی‌های تجارتی خطرناک بود و عمله آن به گارد ساحلی تحویل داده شده اند.

نیروهای دریایی امریکا همچنان در دسمبر سال گذشته از توقیف یک قایق ماهیگیری دیگر خبر داده بودند که مواد انفجاری را انتقال می‌داد، در آنزمان هم نیروهای امریکایی گفتند که این مواد انفجاری از سوی ایران به شورشیان حوثی یمن فرستاده شده بود.

XS
SM
MD
LG