لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

سیگار: طالبان احتمالاً به ده ها میلیون دالر قبلاً انتقال شده دسترسی پیدا کرده اند


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

ادارۀ سرمفتش ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود گفته است، احتمالاً طالبان به ده‌ها میلیون دالری که امریکا پیش از سقوط افغانستان به دولت پیشین این کشور منتقل کرده بود، دسترسی پیدا کرده اند.

در گزارش سیگار مقدار این پول ۵۷.۶ میلیون دالر گفته شده و در آن آمده است:
"پس از انتقال این پول، اداره‌های ایالات متحده نظارت بر این پول را از دست دادند و دولت افغانستان اختیار مصرف این پول را برای اهداف خودش در دست گرفت."

به گزارش ادارۀ سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان که از پروژه‌ها و هزینه‌های امریکا در افغانستان نظارت می‌کرد، این پول پیش از فروپاشی نظام جمهوری افغانستان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ که پس از آن طالبان قدرت را به دست گرفتند، منتقل شده بود.

به گفتۀ سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان، بیشتر این پول از سوی وزارت دفاع امریکا که ۴۵.۶ میلیون دالر می‌شود انتقال یافته، در حالی که وزارت امور خارجه ۲ میلیون و ادارۀ توسعۀ بین‌المللی امریکا (یو اس ای آی دی) نیز ۱۰ میلیون دالر را به حساب نظام جمهوری افغانستان انتقال داده بودند.

سیگار دریافته است که احتمال می‌رود زمانی که طالبان به قدرت بازگشتند و کنترل وزارت‌خانه‌های افغانستان از جمله وزارت مالیه را در دست گرفتند، بخشی از ۵۷.۶ میلیون دالر در حساب‌های تحت کنترل دولت افغانستان باقی مانده باشد.

در این مورد رادیو آزادی خواست دیدگاه طالبان را نیز داشته باشد، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

خروج ایالات متحدۀ امریکا از افغانستان که طی چهار هفته در آگست ۲۰۲۱ انجام شد، منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی نیز شد.

یک سال پس از خروج امریکا از افغانستان، اعضای حزب جمهوریخواه در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور بر اساس تحقیقات از روند خروج از افغانستان، از دولت بایدن به دلیل کمبود برنامه ریزی برای این خروج انتقاد کردند. اما رئیس جمهور بایدن از بیرون کردن نیروهای امریکایی در افغانستان دفاع کرده است و گفته است که امریکا سال‌های پیش به هدفش که کشتن اسامه بن لادن رهبر القاعده بود دست یافته بود.

بربنیاد گزارش سیگار از سال ۲۰۰۲ تا ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱، وزارت‌های دفاع و امور خارجۀ امریکا و ادارۀ توسعه بین‌المللی امریکا حدود ۱۷.۳ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده اند که این پول یا مستقیماً در اختیار دولت افغانستان قرار گرفت و یا از طریق نهادهای خارجی که به گونۀ مشترک با دولت افغانستان کار می‌کردند، هزینه شده است.

در ماه مارچ سال ۲۰۲۲، وزارت دفاع امریکا به کانگرس این کشور گزارش داد که مقدار وسایل و تجهیزات دفاعی انتقال یافته افغانستان به ارزش حدود ۷.۱ میلیارد دالر پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در آگست ۲۰۲۱ در این کشور باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG