لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

دیدبان حقوق بشر: تلفات غیرنظامیان در جریان دو دهه جنگ در افغانستان بررسی شود


آرشیف - انفجار در شهر کابل. August 4, 2021
آرشیف - انفجار در شهر کابل. August 4, 2021

دیدبان حقوق بشر خواهان بررسی تلفات وارد شده به غیرنظامیان در جریان جنگ در سال‌های گذشته شده است.

این سازمان با نشر خبرنامه‌ای به تاریخ ۱۶ نوامبر گفته است، طرف‌های درگیر در جنگ بیست سال گذشته در افغانستان ناگزیر اند که در رابطه به تلفات وارد شده به غیرنظامیان پاسخ بدهند.

پتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، نیاز است تا چگونگی نشانه گرفتن افراد غیرنظامی در این جنگ بررسی شود:
"کشته شدن افراد غیرنظامی در چنین حملات باید مورد بررسی قرار گیرد تا روشن شود که آیا این افراد به گونۀ عمدی یا برای تطمیع دیگران و یا این که در جریان عملیات نظامی به گونۀ غیرعمدی کشته شده اند. چیزی که ما در اکثریت تحقیقات خود به آن دست یافتیم این است که چنین رویدادها بیشتر در نتیجۀ خلاء معلوماتی، هدف نادرست و یا هم عدم شناخت هویت به میان می‌آید."

به گفتۀ دیدبان حقوق بشر، نیروهای خارجی در راس آن امریکا بیشتر اوقات در رابطه به تلفات افراد غیرنظامی معلومات کافی را نشر نکرده اند و گفته اند که آنان افراد مسلح را نشانه گرفته اند.

در خبرنامۀ این سازمان به یک رویداد سال ۲۰۱۹ در جنوب افغانستان اشاره شده است.

بر بنیاد این خبرنامه، به تاریخ ۵ سپتمبر ۲۰۱۹ میلادی نیروهای امریکایی و متحدین افغان آنان در یک منطقۀ روستایی در جنوب افغانستان عملیات شبانه را انجام دادند، اما آنچه در جریان این عملیات رخ داد، روشن نشد، اما در جریان تیر اندازی‌های آنان یک مرد، خانم وی و از میان شش فرزند آنان، پنج تن‌شان کشته شدند. در این رویداد یک کودک دو ماهه آنان در حالت مجروح زنده ماند.

مردی که در یک انفجار در مزارشریف زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه
مردی که در یک انفجار در مزارشریف زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که این کودک اکنون در نزد یک سرباز نیروی دریایی امریکا است.

قابل یاد آوری است که تلفات غیرنظامیان در جریان حملات مختلف یک موضوع جدی بوده که به باور سازمان‌های بین‌المللی، هیچ یک از طرف‌های درگیر جنگ به آن توجه نکرده اند.

قبل از رسیدن دوبارۀ طالبان به قدرت، در حملات آنان نیز غیرنظامیان کشته شده اند و مسئولیت شماری از این حملات را نیز آنان به عهده گرفته اند.

در زمان نظام جمهوریت و اکنون در حملات گروه داعش بیشتر غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند و افغان‌ها هر از گاهی در برابر آن اعتراض کرده اند.

از سوی دیگر وزارت دفاع امریکا به تاریخ ۲۵ ماه اگست امسال پلان تازه‌ای را اعلان کرد که بر بنیاد آن، رویداد‌های کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی، به ویژه حملات طیاره‌های بدون سرنشین مورد تحقیق قرار می‌گیرد، اما بر اساس خبرنامۀ دیدبان حقوق بشر، این پلان رویدادهای گذشته را در بر نمی‌گیرد.

این در حالیست که عملکرد نیروهای امریکایی از چندین سال به اینسو به علت وارد شدن تلفات به غیرنظامیان در جریان حملات طیاره‌های بدون سرنشین مورد انتقاد بوده که آخرین مورد آن حملۀ طیارۀ بدون سرنشین در ماه آگست سال گذشته میلادی در کابل بود که در نتیجۀ آن ده غیرنظامی به شمول هفت کودک کشته شدند.

XS
SM
MD
LG