لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

کار ساخت نخستین موتر سپورتی در افغانستان در حال تکمیل شدن است


این موتر در اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان ساخته شده است
این موتر در اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان ساخته شده است

یک انجنیر در ادارهٔ تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان تحت مدیریت طالبان که پنج سال پیش کار ساخت بیرونی یک موتر را آغاز کرده بود٬ حالا این پروژه را تقریباً به پایان رسانیده است.

این انجنیر محمد رضا نام دارد و اولین موتر شرکتش را به نام «انتاپ» ساخته است.

محمد رضا ساخت این موتر را که هنوز به‌طور کامل تمام نشده، با سه تن از همکارانش پنج سال پیش زیر چتر ادارهٔ تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان که اکنون تحت مدیریت طالبان است در انستیتیوت افغان تکنالوژی آغاز کرد.

این موتر که تا به حال ۴۰ هزار دالر هزینه برداشته، ماشین‌اش از کرولای جاپانی است، تایر، ویل و پرزه‌‌های آن نیز از بیرون از افغانستان آورده شده،‌ اما طراحی و اجزای بیرونی آن از سوی این گروه چهار نفری ساخته شده است.

انجنیر محمد رضا و چهار همکارش کار ساخت این موتر را پنج سال قبل آغاز کرده بودند
انجنیر محمد رضا و چهار همکارش کار ساخت این موتر را پنج سال قبل آغاز کرده بودند

مولوی غلام حیدر شهامت رئیس ادارهٔ تعلیمات تخینیکی و مسلکی افغانستان تحت مدیریت حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید این موتر در نمایشگاه موتر سال ۲۰۲۳ که در قطر برگزار مشود به نمایش گذاشته خواهد شد:

ساخت این موتر تاکنون چهل هزار دالر امریکایی هزینه برداشته است

« با گفتگوی که با مقامات قطری شده آن‌ها اعلام حمایت نمودند و قول دادند که زمینهٔ اشتراک این موتر را در نمایشگاه قطر فراهم می‌کنند، اما هنوز نهایی نشده که این موتر اشتراک کرده می‌تواند یا نه.»

آقای شهامت افزود، اگر این موتر در نمایشگاه قطر که در ماه مارچ برگزار می‌شود اشتراک کند، پس از آن در مسابقات موتر رانی که در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳ در قطر برگزار می‌شود نیز اشتراک خواهد کرد.

هرچند او جزئیات بیشتر درباره این نمایشگاه نمی‌دهد اما قطر در دوم ماه مارچ میزبان نمایشگاه جهانی "گلف اکسپو قطر" است. در این نمایشگاه سالانه دست‌آوردهای انستیتیوت‌های مسلکی و آموزش‌های حرفه‌یی از کشورهای مختلف جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

رنگ، نام، نصب چراغ و طرح داخلی این موتر هنوز باقی مانده است که به گفتهٔ ادارهٔ تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان تحت حاکمیت طالبان به زودی تکمیل خواهد شد.

این موتر که دو سر نشین دارد، هم به گونهٔ عادی یعنی رفت آمد روزانه از آن استفاده شده میتواند و هم در مسابقات موتر رانی قابل استفاده است، اما در مسابقات موتر رانی، ماشین آن تبدیل خواهد و ماشین که مناسب این مسابقات است برای آن نصب می‌شود.

XS
SM
MD
LG