لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

یک صندوق برای کمک به کشورهایی آسیب دیده از تغییرات اقلیمی ایجاد می‌شود


کشور‌ها که در آلودگی اقلیم و گرمای زمین، نقش اندک دارند، اغلب قربانی سرازیر شدن سیلاب‌ها، خشکسالی ها، گرمای زمین و توفان‌های شدید اند.
کشور‌ها که در آلودگی اقلیم و گرمای زمین، نقش اندک دارند، اغلب قربانی سرازیر شدن سیلاب‌ها، خشکسالی ها، گرمای زمین و توفان‌های شدید اند.

برای اولین بار، نمایندگان تقریباً دوصدکشور جهان تصمیم گرفتند، که برای جبران خساره ناشی از تغییرات اقلیم به کشورهای فقیر، کمک کنند.

بر اساس این تصمیم، صندوقی برای کمک به کشورهایی که از تغییرات اقلیمی بسیار آسیب دیده اند ایجاد می‌شود.

این یک پیروزی بزرگ برای کشور‌های فقیر است.

زیرا این کشور‌ها که در آلودگی اقلیم و گرمای زمین، نقش اندک دارند، اغلب قربانی سرازیر شدن سیلاب‌ها، خشکسالی ها، گرمای زمین و توفان‌های شدید اند.

شیری رحمان وزیر اقلیم پاکستان معمولاً رهبری فقیرترین کشور های جهان را به عهده دارد.

او در نشست دیروز شنبه گفت که، امیدوار اند که امروز سفر ۳۰ ساله آنها سرانجام به نتیجه برسد.

آمیناتس شاونا، وزیر محیط زیست مالدیف، روز شنبه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که این برای کشور‌های آنها بدان معناست که آنها راه حل مختلطی داشتند که از آن دفاع می‌کردند.

کارشناسان در خارج از نشست، این تصمیم را تاریخی خواندند.

آنی داس گوپتا، رئیس بخش محیط زیست انستیتوت تحقیقاتی جهان، دقایق پس از این تصمیم گفت، این صندوق برای خانواده‌های فقیری راه نجات خواهد بود که منازل‌شان ویران شده، مزارع آنها تخریب گردیده و خانه‌های آبایی‌شان را در جزایر از دست داده و بیجا شده اند.

او افزود که این یک گام بزرگی برای اعتماد سازی دوباره با کشور‌های آسیب پذیر است.

بر اساس این قرارداد، صندوق در ابتدا از کمک‌های کشورهای توسعه یافته و سایر منابع خصوصی و عمومی مانند نهاد‌های مالی بین‌المللی استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG