لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

نخستین اجلاس اعضای بورد نظارت بر صندوق امانت افغانستان در سویس برگزار شد


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

بورد صندوق امانت که برای نظارت بر حدود سه میلیارد و پنجصد میلیون دالر افغانستان در سویس ایجاد شده، برای نخستین بار به روز دوشنبه در شهر ژینو تشکیل جلسه داد.

انوارالحق احدی، رئیس پیشین « د افغانستان بانک» و عضو بورد صندوق امانت می گوید که بخشی از نشست روز دوشنبه روی به دوران انداختن پول های این کشور متمرکز بود.

او نا وقت روز دوشنبه در این مورد به رادیو آزادی بیشتر گفت:

"زیاد مسائل سازمانی صندوق بود که روی تشکیلات گپ زده شد و این که در آینده باید ریاست مجالس هم به عهدۀ یک افغان باشد و موضوع مهم که رویش تصمیم گرفته شد، آن بود که پولی که این جا است، باید به دوران انداخته شود و به یک فیصدی خوب با استفاده از این پول فایده حاصل شود که این کار باید فوراً صورت گیرد."

انوار الحق یکی از اعضای بورد نظارت بر صندوق امانت افغانستان در سویس
انوار الحق یکی از اعضای بورد نظارت بر صندوق امانت افغانستان در سویس

سه و نیم میلیارد دالر از پولهای منجمد شدۀ «د افغانستان بانک»، اخیراً از واشنگتن به صندوق امانت در سویس منتقل شد، تا به گفتۀ مقامهای امریکا از دسترسی طالبان در امان بماند.

ایالات متحده در ماه سپتمبر از تصمیم خود برای منتقل کردن سه و نیم میلیارد از جملۀ حدود هفت میلیارد دالر « د افغانستان بانک» به صندوق امانت در سویس خبر داد تا به گفته اش برای کمک به اقتصاد افغانستان مصرف شود.

بر اساس گزارش ها، پول واردات برق، قرضه های افغانستان به نهادهای بین المللی، کمکها در بخش توسعه ای و مصارف چاپ بانکنوتهای افغانی، همه از طریق همین صندوق پرداخته خواهد شد.

این جلسه مالی در حالی برگزار می شود که به اساس گزارش های ملل متحد، میلیون ها نفر در افغانستان در آستانه فرارسیدن زمستان امسال در خطر گرسنگی هستند.

به گزارش رویترز، در ترکیب اعضای صندوق، اسکات میلر، سفیر ایالات متحده در سویس، الکساندر باومن، یک مقام وزارت خارجۀ سویس، انوارالحق احدی، رئیس پیشین د افغانستان بانک و وزیر سابق مالیۀ این کشور و شاه محمد محرابی، عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان شامل استند.

طالبان خواهان برگشتاندن پول های منجمد شده افغانستان اند.

حکومت طالبان منجمد شدن میلیاردها دالر د افغانستان بانک را نقض قوانین بین المللی دانسته است.

مقامات حکومت طالبان بر آنچه دسترسی داشتن مردم افغانستان بر تمامی این پولها خوانده اند، نیز تاکید می کنند.

طارق فرهادی، یکی از کارشناسان امور افغانستان نا وقت دوشنبه در این مورد نظرش را با رادیو آزادی اینگونه مطرح کرد:

"طالبان گفته اند که پولهای این صندوق مربوط مردم افغانستان می شود. مشکل اینست که امریکا پولها را در اختیار طالبان نمی گذارد، چون که طالبان زیر تعزیرات امریکا و سازمان ملل متحد اند. پس امریکایی ها مجبور شدند که پولها را به کشور سومی بفرستند."

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱، ایالات متحده حدود هفت میلیارد دالر « د افغانستان بانک» را منجمد کرد.

جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه فبروری فرمانی را امضا کرد که در آن از اداره های مالی آن کشور خواسته شد تا نیم این پول به خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر و متباقی آن برای کمکهای بشری به مردم افغانستان اختصاص داده شود.

اما هنوز محکمۀ فدرال امریکا در مورد اختصاص یافتن پول های « د افغانستان بانک» به قربانیان حملات یازدهم سپتمبر فیصله نهایی نکرده است.

XS
SM
MD
LG