لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

شماری از افغان‌های فوتبال دوست: آرزو داریم روزی تیم افغانستان هم به جام جهانی راه یابد


مسابقه فوتبال میان تیم های فرانسه و استرالیا
مسابقه فوتبال میان تیم های فرانسه و استرالیا

در حالی‌که جام جهانی فوتبال در قطر جریان دارد، شماری از افغان‌های علاقمند این مسابقات می‌گویند، هرچند نتوانستند در محل مسابقات حضور یابند، اما جریان مسابقات را از طریق تلویزیون تماشا می‌کنند.

هر چند مسابقات در قطر جریان دارد، اما اینجا در کابل هم علاقمندان آن کم نیستند.

شاید همین اشتیاق علاقمندان بوده که مسئولان هوتل کابل ستار یک صفحۀ بزرگ تلویزیون نصب کرده و در مقابل پول برای مردم زمینۀ سرگرمی را فراهم کرده اند.

اما شاید بسیاری از علاقمندان فوتبال در افغانستان که مشکلات اقتصادی دارند، از دیدن رقابت‌ها در این محل محروم باشند.

آنان اما این بازی‌ها را در تلویزیون‌های خانه‌های خود تماشا می‌کنند و می‌گویند با تماشای آن لحظه‌ای لذت می‌برند.

امان الله و مجیب الرحمن، دو تن از علاقمندان جام جهانی فوتبال به رادیو آزادی گفتند: "مسابقات جام جهانی فوتبال را که در قطر است، تعقیب می‌کنیم. هرچند که برق نیست اما یک چاره می‌کنیم، گاهی بگونه گروهی با دوستان خود جمع شده و گاهی انفرادی این گونه بازی‌ها را می‌بینیم و لذت می‌بریم."

"بازی‌های جام جهانی را همیشه می بینیم اما یگانه مشکلی را که برق جور کرده این است که بیشتر اوقات پرچاوی است."

علاقمندان جام جهانی فوتبال در حالی این شکایت را می‌کنند که مسئولان شرکت برشنا زیر حاکمیت طالبان می‌گویند، این شب و روزها برق وارداتی ازبکستان به افغانستان به کمتر از نصف کاهش یافته است.

آنان دلیل این کاهش را مشکلات تخنیکی در ازبکستان عنوان می‌کنند.

علاقمندان فوتبال می‌گویند، آرزو دارند تیم ملی فوتبال افغانستان نیز همانند تیم ملی کریکت در مقابل تیم‌های بزرگ و در رقابت‌های جهانی بازی کند.

جام جهانی فوتبال در ۲۰ ماه نوامبر در قطر آغاز شده است.

در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، ۳۲ تیم اشتراک کردند که به ۸ گروپ تقسیم شدند.

در ۲۹روز این رقابت‌ها، ۶۴ رقابت انجام می‌شود.

بر بنیاد معلومات فیفا (فدراسیون بین‌المللی فوتبال)، برای آماد‌گی‌های این رقابت‌ها در قطر حدود ۲۲۰میلیارد دالر هزینه شده که این بیشترین هزینه در برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال خوانده شده است.

در این مسابقات صدها هزار علاقمند فوتبال از گوشه و کنار جهان به قطر رفته اند و بازی را از نزدیک می‌بینند، اما شهروندان افغانستان بخاطر حاکمیت طالبان در افغانستان و اینکه تا کنون هیچ کشوری آنان را به رسمیت نشناخته، نمی‌توانند ویزۀ قطر را بدست آورند و برای تماشای این بازی‌ها به این کشور بروند.

جام جهانی فوتبال هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود.

قهرمانی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ را فرانسه بدست آورده بود، اما تاکنون معلوم نیست که جام امسال را تیم فوتبال کدام کشور به دست خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG