لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

طالبان در لوگر ۳ زن و ۹ مرد را شلاق زدند


آرشیف - تطبیق حد شرعی از سوی طالبان بالای شخص متهم به قتل در محضر عام در میدان ورزشی فوتبال کابل در ماه مارچ سال 1998
آرشیف - تطبیق حد شرعی از سوی طالبان بالای شخص متهم به قتل در محضر عام در میدان ورزشی فوتبال کابل در ماه مارچ سال 1998

طالبان در میدان فوتبال پل علم مرکز ولایت لوگر، ۳ زن و ۹ مرد را در برابر چشمان صد‌ها تن شلاق زدند.

خبرگزاری اسوشتید پرس به نقل از یک مقام در لوگر که خواسته نامش گرفته نشود، گزارش می‌دهد که او جزئیات این صحنه را شریک کرده. او گفته که متهمان از ۲۱ تا ۳۹ ساله بودند.

طالبان مانع عکس گیری و ثبت ویدیو از این صحنه شده اند اما در برخی رسانه ها، عکس‌های منتشر شد که در آن صد‌ها تن در میدان ورزشی نشسته اند و در اطراف میدان، موترهای طالبان دیده می‌شوند.

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان هفته گذشته به قاضی‌ها دستور داد تا مجرمان را قصاص و حدود شرعی را بر آنها تطبیق کنند.

پاتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان جهانی حقوق بشر
پاتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان جهانی حقوق بشر

پس از این دستور، پاتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان جهانی حقوق بشر گفت که اگر طالبان چنین احکام را تطبیق کنند، با انتقادهای شدید روبه‌رو خواهند شد:
"اگر طالبان اقدام‌های ظالمانه را از سر گیرند، سزاوار نکوهش بین المللی خواهند بود."

پیش از تطبیق حدود شرعی در ولایت لوگر، مقام‌های طالبان تایید کرده بودند که ۱۹ تن را در شهر تالقان مرکز ولایت تخار شلاق زده اند.

برخی گزارش‌های تایید ناشده از بامیان، هرات و کندهار هم نشر شده که بر شماری از باشنده‌های این ولایت‌ها، حدود شرعی تطبیق شده.

اعدام علنی، سنگسار، قطع دست دزدان و شلاق زدن در حدود شرعی شامل اند.

تا اکنون گزارش در مورد قصاص یا قطع دست و پا از سوی طالبان، نشر نشده است.

میر عبدالواحد سادات رئیس انجمن حقوق دانان افغان در اروپا به این باور است چنین اقدام از جانب طالبان، فاصله آنها را با مردم بیشتر می‌سازد:
"تطبیق چنین موارد و تعرض بر کرامت انسانی مردم، توهین و هتک حرمت مردم به وسیله شلاق زدن در محلات عام، معلومدار که باعث قهر و غضب مردم می‌شود و فاصله مردم را با حاکمان فعلی وسیعتر می‌سازد."

طالبان در دور اول حاکمیت‌شان میان سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ حدود شرعی را در افغانستان به اجرا گذاشتند که با نکوهش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شده بود.

پیش از حاکمیت دوباره بر افغانستان، طالبان گفته بودند که تغییر کرده اند و مانند گذشته عمل نمی‌کنند. اما به اساس گزارش‌ها طالبان در زمینه آزادی‌ها و حقوق افراد تحریم‌های را وضع کردند.

XS
SM
MD
LG