لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

طالبان در دایکندی به کشتار افراد ملکی متهم شده اند؛ طالبان: کشته شده ها همه مسلح بودند


ولایت دایکندی در نقشه افغانستان
ولایت دایکندی در نقشه افغانستان

در مورد رویداد روز جمعه در منطقه سیوک شیبر مربوطات نیلی، مرکز ولایت دایکندی روایت‌های مختلف حکایت می‌شود.

رسانه‌های مختلف به نقل از غیرنظامیان گزارش می‌دهند که طالبان در منطقهٔ سیوک شیبر در نزدیکی نیلی مرکز ولایت دایکندی بر غیرنظامیان حمله کرده، ۱۱ تن راکشته، ۶ تن را زخمی کرده و ۶ تن دیگر را زنده با خود برده اند.

ادعایی که حکومت طالبان آن را رد کرده است.

اما فرخنده اکبری، اعضای یکی از خانواده‌های قربانیان این رویداد در صفحه تویتر خود نوشته که طالبان کاکا و ۹ تن دیگر از نزدیکان وی را به دلیل نزاع بر سر زمین کشته‌اند.

خانم اکبری گفته در میان کشته شدگان ۴ کودک و دو خانم شامل است و زمینه این درگیری را افراد محلی طالبان فراهم کرده بودند.

در مورد این رویداد کسی دیگری که صدایش در رسانه‌های اجتماعی و رسانه ها نشر شده ادعا می‌کند که طالبان ۱۴ تن را به اتهام ارتباط با جبهه مقاومت ملی کشته اند که به گفته او در این میان زنان و کودکان نیز شامل می‌باشند. صدایی که رادیو آزادی نتوانست از سوی منابع مستقل تایید کند.

رادیو آزادی تلاش کرد با خانواده‌های کشته شدگان و با مردم محل ارتباط بگیرد، اما موفق نشد.

طالبان در گذشته نیز به شکنجه و کشتن افراد ملکی در برخی از ولایات متهم شده اند.
طالبان در گذشته نیز به شکنجه و کشتن افراد ملکی در برخی از ولایات متهم شده اند.

وزارت داخله طالبان در این مورد گفته که در دایکندی آنان یک گروه به گفته خود شان «یاغیان» را سرکوب کرده‌اند.

منابع محلی : در درگیری دایکندی ۱۱ نفر کشته شده و شش تن زخمی گردیده اند

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله طالبان در یک پیام فرستاده شده به رسانه‌ها ادعا می‌کند که آنان گزارش‌های از حضور افراد مسلح در یک خانه در منطقهٔ سیوک شیبر در مرکز ولایت دایکندی دریافت کرده بودند.

وی می‌افزاید که آنان دو بار در نزد افراد مسلح ریش سفیدان را فرستاده و از آنان خواستند که سلاح‌های خود را به زمین بگذارند و تلاش بغاوت را نکنند، اما آنان خواست طالبان را قبول نکرده و نیرو‌های طالبان مجبور شده اند که به آنجا داخل شوند:

«در این جریان یک سرباز امنیتی شهید و ۲ تن دیگر زخمی شده اند. نیروهای امنیتی هم حمله متقابل انجام دادند که از سبب آن ۹ تن از افرادمسلح کشته و ۴ تن به شمول یک خانم که در همان جا زندگی میکرد در فیر‌ها زخمی شده است.»

سخنگوی وزارت داخله طالبان می گوید افراد کشته شده تمام شان مسلح بودند.

عبدالنافع تکور این موضوع را همچنان رد می‌کند که در این واقعه به شماری اطفال و زنان آسیب رسیده است.

این بار اول نیست که طالبان به کشتار غیر نظامیان متهم می‌شوند. پیش از این‌هم گزارش‌های به نشر رسیده که طالبان سربازان نظام جمهوری گذشته، کارمندان دولتی و شماری از مردم ملکی را هدف قرار داده اند.

چندی پیش نوار تصویری از یک غیرنظامی در پنجشیر به نشر رسیده بود که طالبان او را تیر باران می‌کنند، طالبان این رویداد را هم تایید کرده بودند و از تحقیقات در این مورد صحبت کرده بودند، اما تا اکنون در جزییات تحقیقات معلوم نشده است.

نیرو‌های طالبان به همین گونه در کنر، کابل، کندهار، و ننگرهار در پوسته های تلاشی٬ بر مردم ملکی فیر کرده اند که کشته و زخمی داشته، اما جزییات تحقیقات این رویداد‌ها هم معلوم نیست.

XS
SM
MD
LG