لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

کنفرانس امنیتی هرات؛ "تهدیدات امنیتی از افغانستان چالش برای منطقه و جهان است"


در دهمین دور کنفرانس امنیتی هرات از وضعیت جاری در افغانستان ابراز نگرانی شد.

تاجیکستان که میزبان این نشست است، فرهاد سلیم معاون وزیر خارجه آن تهدیدهای هراس افگنانه افغانستان را چالش جدی به منطقه و جهان خواند.

سلیم در جریان صحبت در کنفرانس امنیتی هرات گفت، اکنون فعالیت گروه‌های هراس افگن در افغانستان افزایش یافته او ادعا کرد که در حال حاضر در این کشور القاعده، شاخه خراسان داعش، جماعت الانصار، تحریک طالبان پاکستان و تعدادی دیگر از گروه‌های تروریستی فعال اند.

معاون وزارت خارجه تاجیکستان ثبات داخلی افغانستان را مهم خواند و خواستار تشکیل حکومت همه شمول شد:
"تاجیکستان برای رسیدن به هدف اساسی یعنی تامین صلح و ثبات در افغانستان همسایه تاسیس حکومت فراگیر با اشتراک همه نیروهای ملی و سیاسی، اینچنین ایجاد یک نظام سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جوابگو به منفعت تمام قشرهای جامعه را به مقصد موافق می‌داند، جمهوری ما به وضع افغانستان همیشه توجه ویژه ظاهر نموده جانب‌دار استقرار صلح و ثبات و رشد اقتصادی و اجتماعی در این کشور می‌باشد."

از حکومت طالبان در مورد فعالیت گروه‌های هراس افگن و تشکیل حکومت همه شمول پرسیدیم اما سخنگویان آن پاسخ ندادند. اما پیش از این گفته بودند افغانستان تهدیدی به هیچ کشوری نیست و تشکیل حکومت همه شمول هم مسئله داخلی است.

رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه پیشین افغانستان
رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه پیشین افغانستان

رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه پیشین افغانستان هم در دهمین کنفرانس امنیتی هرات از حاکمیت کنونی طالبان و وضعیت افغانان بگونه شدید انتقاد کرد.

وی این را هم گفت که لانه‌های تروریستی قصداً از آن سوی خط دیورند به افغانستان آورده شدند:
"افغانستان امروز عمداً به یک کانون تهدید و خرابکاری در منطقه و جهان ما تبدیل شده است پناه‌گاه‌های تروریزم بین المللی به کشور ما از آن سوی خط دیورند آورده شدند و این تهدید جدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان ما هستند".

کنفرانس امنیتی هرات از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک (AISS) تشکیل شده و این‌بار شارژدافیر سفارت آمریکا برای افغانستان هم در آن اشتراک کرده است.

کرن دیکر شارژدافیر سفارت آمریکا برای افغانستان
کرن دیکر شارژدافیر سفارت آمریکا برای افغانستان

کرن دیکر در توییتر خود نوشته است" من اینجا آمده ام تا از دیگران بشنوم اما یک بار دیگر از دوام همکاری کشور خود با افغانان و افغانستان اطمینان می‌دهم."

به‌شمول خانم دیکر، نمایندگان برخی از کشورهای اروپایی و تعدادی از نهادهای مستقل افغانستان هم در این کنفرانس اشتراک کردند.

انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان می‌گوید، هدف اصلی سلسله کنفرانس‌های امنیتی هرات دلایل اصلی جنگ ۵۰ ساله افغانستان و ایجاد فضای گفتگو در این مورد است و تلاش می‌شود که اجماع بین تحلیلگران و سیاستگذاران در کشور، منطقه و فراتر از آن ایجاد شود.

XS
SM
MD
LG