لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

توماس وست با مقام‌های هند در مورد افغانستان گفتگو می‌کند


توماس وست، نماینده ویژۀ امریکا برای افغانستان
توماس وست، نماینده ویژۀ امریکا برای افغانستان

توماس وست، نماینده ویژۀ امریکا برای افغانستان فردا دوشنبه با جی پی سینگ، نمایندۀ وزارت امور خارجۀ هند در امور افغانستان و ویکرام مصری، معاون مشاور امنیت ملی هند در دهلی نو دیدار خواهد کرد.

روزنامۀ "دَ هندو" اواخر دیروز شنبه نوشت که آقای وست با مقام‌های هندی در مورد بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان، حمایت از حقوق افغان‌ها و نگرانی‌های امنیتی گفت‌وگو خواهد کرد.

وزارت خارجۀ امریکا هم از سفر توماس وست به کشورهای منطقه در هفته گذشته خبر داده و گفته بود که وی با مقام‌های کشورهای مختلف دیدار خواهد کرد تا در مورد حقوق بشر، تجارت، آزادی بیان و دیگر چالش‌های پناهجویان افغان گفت‌وگو کند و در بارۀ چگونگی حل آن بحث کند.

توماس وست به جاپان نیز رفته و دیروز شنبه گفت که با کار مشترک با متحدان خود در افغانستان در برابر انواع چالش‌ها قوی هستند.

روزنامۀ دَ هندو می‌نویسد که پس از سفر تام وست، نیگل کاسی، نمایندۀ ویژۀ بریتانیا در امور افغانستان و پاکستان نیز روز پنج‌شنبه به دهلی نو سفر خواهد کرد، اما جزئیات زیادی در این باره ارائه نشده است.

بر اساس گزارش‌ها، توماس وست پس از هند به امارات متحدۀ عرب خواهد رفت و در آنجا با برخی از سیاستمداران و مقام‌های سابق افغانستان دیدار خواهد کرد.

روزنامۀ دَ هندو نیز با دریافت این خبر نوشت که بحران کنونی سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بشری افغانستان محتوای این دیدار خواهد بود.

توماس وست در حالی تصمیم گرفته است که از هند و امارات متحده عربی دیدار کند که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، عمر زاخیلوال و کریم خرم، وزرای سابق و سیاست مداران افغان و محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع حکومت طالبان نیز به این کشور رفته اند.

وزارت دفاع حکومت طالبان در صفحۀ توییتر خود در مورد سفر ملا محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع حکومت طالبان به امارات متحده عربی نوشته است که هدف از این سفر دیدار با مقام‌های این کشور و دیدار با افغان‌های مقیم امارات متحده عربی و به گفتۀ این منبع، تحکیم روابط طالبان با کشورهای حوزۀ خلیج است.

رادیو آزادی سعی کرد با تیم مطبوعاتی آقای کرزی در مورد سفر وی صحبت کند، اما هیچ عضو آن دستیاب نشد.

اما رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجۀ پیشین افغانستان به روزنامه دَ هندو گفته که سفر آقای کرزی پس از چندین ماه نظر بند، مردم افغانستان را امیدوار کرده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در امارات متحدۀ عربی در ابوظبی زندگی می‌کند، جایی که انتظار می‌رود توماس وست به آنجا برود.

آقای وست هفتۀ گذشته در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حاشیۀ کنفرانس امنیتی هرات با برخی از سیاستمداران افغان و برخی از مقام‌های سابق این کشور دیدار کرد، اما از محتوای این دیدارها اطلاعی در دست نیست.

بحث بالای افغانستان در کنفرانس امنیتی هرات، به میزبانی دوشنبه
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00

این دیدارها در حالی صورت می‌گیرند که تلاش‌های اتحادیه اروپا و امریکا در مورد ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان هنوز به نتیجه نرسیده است.

طالبان گفته اند که دولت همه‌شمول مورد نظر جامعۀ جهانی را تشکیل نمی‌دهند، زیرا به گفتۀ آنها، این یک مسئله داخلی افغانستان است.

اما جامعۀ جهانی طالبان را متهم می‌کند که نه تنها خلاف توافقنامۀ دوحه قدرت را انحصاری کرده، حقوق افغان‌ها به ویژه زنان را نیز نقض کرده اند.

XS
SM
MD
LG