لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۲

حکومت طالبان: میزان صادرات افزایش یافته؛ تجار: در بخش صادرات با مشکل روبه‌رو هستیم


یک دکان قالین فروشی در کابل. عکس جنبه تزئینی دارد
یک دکان قالین فروشی در کابل. عکس جنبه تزئینی دارد

با آن که معاونیت اقتصادی حکومت طالبان میزان صادرات کالاها را در هشت ماه گذشته به بیرون از کشور در تاریخ تجارت افغانستان بی‌نظیر می‌خواند‌، شماری از مسئولان شرکت‌های تولیدی شکایت دارند که توجهی در بخش صادرات‌شان به بیرون از کشور وجود ندارد.

ثریا دقیق، مسئول یکی از شرکت‌های تولید زعفران در هرات می‌گوید، بانوانی که زیرچتر "اتحادیه بانوان زعفران کار" فعالیت دارند، در بخش صادرات با مشکلات روبه‌رو هستند.

بانو دقیق که تازه به عنوان مسئول این اتحادیه گماشته شده، به رادیوآزادی گفت:
"در اتحادیه تقریباً حدود ۲۵۰ خانم زعفران کار است که زعفران‌شان از هیچ طریقی خریداری نمی‌شود و صادرات هم ندارند، تا هنوز هیچ موسسه و یا حکومت حاضر نشده تا زمینۀ صادرات را برای آنها فراهم کند."

بانو دقیق می‌گوید، بانوان زعفران‌کار از مجبوریت زیاد محصولات‌شان را با بهای کمتر از خارج به شرکت‌های بزرگ در داخل کشور به فروش می‌رسانند و سود بسیار اندکی بدست می‌آورند.

عبدالرزاق پارسا، مسئول شرکت "صنایع دستی میمنه گلیم" در ولایت فاریاب می‌گوید که صادرات‌شان در یک سال گذشته حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است:
"تولیدات ما در بخش گلیم و قالین است تقریباً ۹۰ درصد صادرات ما پائین آمده و تنها ۱۰ درصد صادرات وجود دارد که جوابگوی نیازمندی‌های مردم نیست."

اتحادیۀ صنعت کاران افغانستان هم می‌گوید، در حال حاضر مشکلات بانکی و عدم اشتراک تاجران در نمایشگاه‌ها به دلیل مشکلات در صدور ویزه از مشکلات فرا راه تاجران و شرکت‌های تولیدی است.

عبدالجبار صافی، رئیس این اتحادیه به رادیوآزادی گفت:

"در داخل مشکلات زیاد نیست، اما در بخش خارجی مشکل نمایشگاه‌ها و ویزه است که تاجران رفته نمی‌توانند و در بخش بانک زمانی که صادرات می‌کنیم، باید پول ما دوباره از طریق اکونت به بانک فرستاده شود که این سه مشکل وجود دارد و جلو صادرات را گرفته است."

جمع آوری حاصلات جلغوزه در خوست. عکس جنبه تزئینی دارد
جمع آوری حاصلات جلغوزه در خوست. عکس جنبه تزئینی دارد

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که به تازگی معاونیت اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان از افزایش میزان صادرات کالاهای افغانستان به بیرون از کشور در سال جاری خبر داده است.

در خبرنامۀ این ادارۀ حکومت طالبان آمده است که در هشت ماه گذشته به ارزش نزدیک ۱۲۵۰ میلیون دالر کالاهای تجاری مختلف به بیرون از افغانستان صادر شده است.

دراین حال عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در پیوند به نگرانی تجار در بخش صادرات به رادیوآزادی گفت:

"در بخش صادرات و واردات و گرفتن ویزه و شرکت در نمایشگاه ها اگر تاجران ما مشکل دارند به وزارت مراجعه کنند ما برای شان مکتوب می‌دهیم مشکل شان حل می‌شود."

کارخانه‌داران و مسئولان شرکت‌های تولیدی تأکید دارند که هر گاه در بخش صادرات کالاهای تولیدی‌شان به بیرون از کشور توجه نشود، در بخش تولید نیز با مشکلات مواجه خواهند شد.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، در کنار دیگر اقشار جامعه، تجار و شرکت‌های تولیدی نیز با مشکلات زیادی از جمله نبود سیستم بانکی فعال، عدم صدور ویزه و نبود بازار برای کالاهای تولیدی‌شان روبه‌رو شده اند.

XS
SM
MD
LG