لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

نغمه: آهنگ جدید را بدون موسیقی خواندم که طالبان بشنوند و مکاتب دختران را باز کنند


نغمه آوازخوان شناخته شده افغانستان
نغمه آوازخوان شناخته شده افغانستان

همزمان با به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان، محدودیت‌ها بر زندگی زنان بیشتر شده است.

بسته شدن دروازهای مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم، منع شدن زنان از کار در بیشتر اداره‌های دولتی، ممنوعیت سفر بدون محرم شرعی در سفرهای طولانی بر زنان، اجباری شدن حجاب و بسته شدن برخی مکان‌های عمومی همچون باشگاه‌های ورزشی و پارک‌های تفریحی به روی زنان از نمونه‌های بارز این محدودیت‌ها اند.

وضع این محدودیت‌ها سبب شده تا بسیاری از افراد در داخل و خارج از کشور با زنان و دختران هم صدا شوند. آنها تلاش دارند تا موانع پیشرفت زنان را از راه بردارند.

در این راستا خوانندگان افغان نیز خاموش ننشستند و به یاری هنر شان، صدای زنان و دختران را به گوش حکومت طالبان و جهان می‌رسانند.

شاپیری نغمه، آوازخوان محبوب افغانستان اخیراً آهنگی را در مورد محدودیت‌های اعمال شده از سوی حکومت طالبان بر زنان ساخته است.

نغمه در بارۀ آهنگ جدیدش به رادیو آزادی گفت:
"هدف من از خواندن این آهنگ این است که مکاتبی که به روی دختران ما بسته است باز شوند، زیرا تحصیل بر زن و مرد فرض است و این حق را خداوند به ما داده است، نباید این حق را از دختران بگیرند. من خواستم با این آهنگ با دختران همصدایی و همدردی کنم."

نغمه این آهنگ را بدون ساز خواند اما چرا؟
"شعر و کمپوز این آهنگ را بدون موسیقی نوشته ام، تا مسئولین گوش کنند، می‌گویند موسیقی حرام است، موسیقی حرام است، خدا کمکشان کند این آهنگ را بشنوند و احساس در دل‌شان به وجود بیاید که دروازه‌های مکاتب را به روی دختران باز کنند. زیرا زنان سازندۀ جامعه هستند، همانطور که یک بال کبوتر زن و دیگرش مرد است اگر یکی از بال‌هایش قطع شود آن کبوتر پرواز کرده نمی‌تواند."

نغمه می‌گوید، شعر این آهنگ را احسان‌الله درمل سروده و کمپوزش را جاوید امیرخیل ساخته است.

نزدیک به ۱۶ ماه از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان می‌گذرد و محدودیت‌ها بر زنان هر روز بیشتر می‌شود. طالبان تنها دلیل وضع محدودیت‌ها را نبود فضای مناسب برای زنان عنوان می‌کنند.

سخنگویان حکومت طالبان بارها گفته اند که به حقوق زنان در چارچوب قوانین اسلامی پایبند هستند.

در واکنش به محدودیت‌های اعمال شده از سوی حکومت طالبان بر دختران و زنان افغان، اعتراضات و راهپیمایی زیادی برای دادخواهی‌ به آنان در داخل و خارج از افغانستان برگزار شده، اما تغییری در تصمیم طالبان ایجاد نشده است.

XS
SM
MD
LG