لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

ریاست تربیت بدنی و ورزش: تلاش می‌کنیم راه حل مناسب به خواست‌کمیته جهانی المپیک دریابیم


کمیتۀ بین‌المللی المپیک
کمیتۀ بین‌المللی المپیک

در نشست هیئت اجرایی کمیتۀ بین‌المللی المپیک که در تاریخ ۶ دسامبر در سوئیس برگزار شد، از ادامۀ حمایت‌های مالی از بازی‌های المپیک در افغانستان اطمینان داده شد، اما منع کردن زنان از ورزش محکوم شد.

کمیتۀ بین‌المللی المپیک گفته است که افغانستان تنها در صورتی می‌تواند در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کند که دختران و زنان اجازۀ ورزش در این کشور را داشته باشند.

کمیتۀ بین‌المللی المپیک از طالبان خواسته است تا این دختران را در ترکیب تیم‌های افغانستان در بازی‌های المپیک پاریس شامل بسازد.

کمیتۀ ملی المپیک و ریاست عمومی تربیت بدنی و ورزش افغانستان تحت حاکمیت طالبان در بیانیه‌ای از ادامۀ حمایت مالی کمیتۀ بین‌المللی المپیک قدردانی کردند.

این اداره‌ها اعلام کردند که برای یافتن راه حل مناسب برای نگرانی‌ها و خواست‌های کمیتۀ جهانی المپیک تلاش می‌کنند.

در این اعلامیه در مورد درخواست کمیتۀ بین‌المللی المپیک مبنی بر اینکه زنان باید در افغانستان ورزش کنند، چیزی به وضوح گفته نشده است.

بحث‌ها در مورد حضور افغانستان در بازی‌های المپیک جهانی در حالی مطرح می‌شود که طالبان ورزش زنان را در افغانستان ممنوع کردند و چندی پیش کلب های ورزشی را که مختص زنان بود، تعطیل کردند.

پیش از این دیدبان حقوق بشر به تاریخ ۵ دسامبر از کمیتۀ جهانی المپیک خواسته بود تا اشتراک افغانستان در بازی‌های جهانی را ممنوع کند.

اعضای تیم ملی باسکیتبال دختران افغانستان. عکس از آرشیف
اعضای تیم ملی باسکیتبال دختران افغانستان. عکس از آرشیف

این سازمان گفته است که این ممنوعیت باید تا زمانی ادامه یابد که زنان و دختران اجازۀ ورزش در این کشور را داشته باشند.

به گفتۀ یکی از مقام‌های این سازمان، هزاران زن در افغانستان به دلیل حاکمیت طالبان از ورزش، تحصیل و دیگر فرصت‌هایی که باید در آن شرکت کنند، محروم شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر ممنوعیت زنان از ورزش را نقض حقوق بشر و منشور المپیک و تبعیض آشکارا علیه زنان خوانده است.

کمیتۀ بین‌المللی المپیک در حالی این درخواست را در مورد ورزش زنان در سایۀ حاکمیت طالبان ارائه می‌کند که طالبان در کنار سایر محدودیت‌ها، زنان را از کار در بسیاری از نهادهای دولتی و دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده اند.

XS
SM
MD
LG