لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

یک نهاد برای ۲۱۰۰ خانواده نظامیان پیشین افغان کمک تهیه کرده است


شماری از سربازان نظام مخلوع افغانستان. عکس از آرشیف
شماری از سربازان نظام مخلوع افغانستان. عکس از آرشیف

موسسه تحت نام "حمایت از نیرو‌های ملی افغانستان" می‌گوید، توانسته است در شانزده ماه گذشته، کمک‌های فوری را برای هزاران خانواده نیازمند که اعضای‌شان به عنوان سرباز و پولیس کار می‌کردند، فراهم کند.

محمد سلیم وردک رئیس این موسسه دیروز چهارشنبه (۷ دسمبر) به رادیو آزادی گفت که بیشتر این کمک‌ها از سوی افغان‌ها در خارج فراهم شده است:
"در یک سال گذشته، حدود ۹.۲ میلیون افغانی توسط دادخواهی‌ها و تلاش‌های که از سوی افغان‌های با احساس در خارج تلاش می‌کنند، این کمک‌ها را زمینه سازی کرده ایم. این کمک‌ها از سوی افغان‌های با احساس ما به نام اپ لیفت افغانستان زمینه سازی شده و با ما کمک صورت گرفته است. ما این کمک‌ها را در ۲۲ ولایت برای تقریباً ۲۱۰۰ خانواده رسیدگی کردیم."

آقای وردک افزود که برای خانواده‌های قربانیان و زخمی‌های نیرو‌های امنیتی، کمک‌های نقدی، مواد غذایی، لوازم زمستانی، ادویه و سایر نیازمندی‌ها فراهم و توزیع شده است.

آرشیف - عکسی از کمک های مواد غذایی
آرشیف - عکسی از کمک های مواد غذایی

شماری از نیرو‌های امنیتی پیشین که به دنبال حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، از کار‌های‌شان برکنار شده اند، می‌گویند که با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از این سربازان پیشین که می‌خواهد بنابر هراس از طالبان نامش در گزارش گرفته نشود، به رادیو آزادی گفت که نیرو‌های پیشین امنیتی خیلی با چالش‌های گسترده روبرو اند:
"دگروال را ببینید، کراچی نزدش است. مدیر اوپراسیون قول اردو پلاستیک فروشی می‌کند. یگان بار که طرف شهر می آیم، جگر ما خون می‌شود، چون وضعیت اقتصادی خود من هم صفر است. ولی زمانی که از خود بدتر را می‌بینم، حیران می‌شوم."

گزارش‌های زیادی پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان نشر شده اند که بر اساس آنها، شماری از نظامیان پیشین با وجود اعلام عفو عمومی از سوی طالبان، بازداشت، شکنجه و روانه زندان شده اند. علاوه بر آن گزارش‌های در مورد ناپدید شدن و حتی قتل آنها نشر شده است.

محمد سلیم وردک، رئیس موسسه حمایت از نیرو‌های ملی افغانستان می‌گوید، آنها تلاش می‌کنند تا جلو آزار و اذیت نظامیان پیشین را بگیرند.

به گفتۀ آقای وردک در شش ماه گذشته با خانواده‌های این سربازان که شکنجه یا بنابر مسایل مختلف بازداشت شده اند، کمک‌های از سوی موسسه آنها صورت گرفته.

پیش از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود، اسنادی وجود ندارد که نشان دهد نظامیان پیشین از سوی طالبان کشته و یا آزار و اذیت شده باشند.

موسسه حمایت از نیرو‌های ملی افغانستان می‌گوید، در اپریل سال ۲۰۲۱ جواز فعالیت رسمی را دریافت کرده و با وجود تحولات سیاسی در افغانستان، به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG