لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

وست: مشروعیت طالبان وابسته به طرز برخورد آنان با زنان و دختران در افغانستان است


توماس وست، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان
توماس وست، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان

در حالیکه نزدیک به ۱۶ ماه از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما تا کنون هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

توماس وست، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان گفته است، مشروعیت حکومت طالبان بیشتر بر رویکردشان با دختران و زنان افغانستان بستگی دارد.

آقای وست پس از دیدار با هیئتی به رهبری ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزیر دفاع حکومت طالبان در امارات متحدهٔ عربی گفته است، در این دیدار در بارۀ وضعیت زنان و دختران در افغانستان بحث شد.

توماس وست در صفحهٔ توییترش نوشته است: "ثبات اجتماعی و اقتصادی در افغانستان و مشروعیت داخلی و خارجی طالبان، بیشتر بر رویکرد طالبان با زنان و دختران افغانستان بستگی دارد."

آقای وست در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که محدودیت‌های وضع شدهٔ طالبان بر زنان و دختران در افغانستان، همواره با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از این کشور مواجه شده است.

دروازه‌های مکاتب به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم بسته است، بیشتر زنان از کار در اداره‌های دولتی منع شدند، بدون محرم نمی‌توانند در مسافه‌های طولانی سفر کنند، حجاب بر زنان اجباری شده و برعلاوهٔ این، بر رفتن زنان به ورزشگاه‌ها، پارک‌های تفریحی و حمام‌ها نیز محدودیت وضع شده است.

نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان همچنان نوشته است، با هیئت یاد شده به رهبری ملا یعقوب در مورد وضعیت امنیتی افغانستان، تلاش‌های دوامدار طالبان در برابر گروه داعش، بهبود فضای تجارتی و تلاش جامعهٔ جهانی در برابر بحران بشری موجود نیز بحث کردند.

این در حالیست که مسئولیت بیشتر حملات مرگبار اخیر در افغانستان را گروه داعش پذیرفته است.

مسئولیت حملهٔ اخیری که در صرافی شهر جلال‌آباد رخ داد و در آن یک تن کشته شد و شماری نیز زخم برداشته‌اند را نیز گروه مسلح داعش به عهده گرفته است.

توماس وست، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان در توییترش نوشته است، برای ثبات باید نیمی از نفوس (زنان) به هدف حمایت از خانواده‌‌شان اجازهٔ مشارکت در اقتصاد را داشته باشند.

سخنگویان حکومت طالبان در مورد اظهارات توماس وست به تازگی چیزی نگفته‌اند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پیش از این ادعا کرده بود که امریکا مانع بزرگ در برابر مشروعیت حکومت آن‌ها است.

هرچند طالبان ادعا کردند که همه شرایط را برای مشروعیت جهانی عملی کردند، اما به شمول ایالات متحدۀ امریکا، سایر کشورهای جهان برای به رسمیت شناختن طالبان، ایجاد حکومت فراگیر و احترام به حقوق بشر به ويژه زنان و دختران و اقلیت‌ها را مهم می‌دانند.

در حالیکه طالبان حکومت‌شان را همه‌شمول می‌دانند، اما ظاهراً این نوع حکومت قابل پذیرش جهانیان نیست.

گفتنی‌ست پیش از این وزارت دفاع حکومت طالبان در مورد این دیدار گفته بود، ملا یعقوب سرپرست این وزارت در دیدار با آقای وست به او اطمینان داده بود که از خاک افغانستان بر ضد کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.

او همچنان گفته است، از نمایندهٔ ویژه امریکا برای افغانستان خواسته است که امریکا و جهان باید به تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذارند.

پس از اعلام وزارت خارجه‌ٔ امریکا مبنی بر سفر توماس وست، نمایندهٔ ویژه این کشور برای افغانستان به جاپان، هند و امارات متحدهٔ عربی، ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان نیز به امارات متحده عربی سفر کرد.

آقای وست در یک تویتی جداگانه گفته است که در این سفر با حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و شماری دیگر از سیاستمداران افغانستان دیدار کرده و خواست‌ها آن‌ها را مبنی بر احترام طالبان به حقوق زنان و دختران و آغاز یک گفت‌وگوی ملی در بارۀ آیندۀ افغانستان شنیده است.

XS
SM
MD
LG