لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

چشمدید مردم از اعدام علنی در استدیوم ورزشی ولایت فراه؛ جوانان شوکه شده اند


میدان ورزشی ولایت فراه٬ جای که طالبان نخستین حکم قصاص را به روز چهارشنبه بالای یک مرد عملی کردند
میدان ورزشی ولایت فراه٬ جای که طالبان نخستین حکم قصاص را به روز چهارشنبه بالای یک مرد عملی کردند

روز جهانی حقوق بشر امسال در حالی فرا رسیده است که مردم افغانستان از بسیاری حقوق انسانی و مدنی خود محروم هستند و به تازه گی نوع پیشرفته یی از نقض حقوق بشر را که عبارت از « اعدام در محضر عام » است٬ تماشا می کنند.

یکی از باشنده گان ولایت فراه که به روز چهارشنبه شاهد اجرای حکم قصاص بوده است که به وسیله طالبان در استدیوم ورزشی این ولایت تطبیق گردید٬ چشمدید خود را چنین حکایت می کند:

"تا حالا از نزدیک شاهد‌ چنین صحنه ای نبودم و این برای من‌ واقعا ناراحت کننده بود و صحنه خشونت باری بود."

این جوان ۲۶ ساله برای اولین بار در زندگی اش چنین صحنه ای را در محل رویداد از نزدیک دیده است. او به ادامه می افزاید:

"رویدادی که در ولایت فراه صورت گرفت واقعا ناراحت کننده بود. واقعا دوست نداشتم چنین چیزی را تجربه کنم در زندگی خود و ببینم و قبلا هم با چنین موردی روبرو نشده بودم."


نهادهای حقوق بشر رویداد فراه را نکوهش کرده و خواستار توقف چنین اعدام ها شده اند.

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان
ریچارد بنیت گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان به روز پنجشنبه در توییتر گفت که اعدام علنی در فراه تخطی از حقوق زنده گی، برخورد ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا هفته گذشته در صحبت با خبرنگاران ویدیو‌های تازه منتشر شده در شبکه های اجتماعی را منفور خواند و گفت٬ به نظر می رسد که طالبان می‌خواهند به گفته او به گذشتۀ زشت سال‌های ۱۹۹۰ برگردند.

یکی از باشنده های فراه: این اولین باری بود که تطبیق حکم اعدام را در محضر عام می دیدم

اما حکومت طالبان از اعدام علنی در ولایت فراه دفاع کرده و واکنش های جهانی در این مورد را مداخله در امور داخلی افغانستان دانسته است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در پیامی به رادیو آزادی گفت که فرد متهم به قتل "بعد از حکم محاکم سه گانه و بسیار دقت، از طرف پدر مقتول توسط کلاشنیکوف و سه گلوله کشته شد." اما برخی از آگاهان روند اعدام اخیر را از لحاظ قانونی زیر سوال می برندعمدتا به دلیل آنکه از هنگام بازگشت طالبان به قدرت در اواسط تابستان پارسال قانون اساسی جمهوری مخلوع معلق مانده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

طالبان در دوره نخست حاکمیت شان میان سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، احکام سنگسار، قطع اعضای بدن، شلاق زدن و اعدام علنی را به اجرا می گذاشتند.

یک باشنده ۳۶ ساله دیگر فراه که آن سال ها را به یاد دارد می گوید که رویداد چند روز پیش خاطرات ترسناک سال های گذشته را در ذهنش زنده کرده است.

"بعد از بیست سال که حکومت طالبان نابود شده بود برای اولین بار باز هم‌در ولایت فراه حکم قصاص از سوی حکومت طالبان در فراه در استدیوم ورزشی تطبیق شد که واقعا بر روح و روان ما تاثیر منفی گذاشته است."

پیش از اعدام علنی، یک نوار صوتی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که در آن از مردم محلی خواسته شد که به استدیوم ورزشی شهر فراه بیایند.

اما حمید مجددی یک روانشناس افغان با چنین فراخوانی موافق نیست. او به رادیو آزادی می گوید که اعدام در ملاء عام تاثیر بسیار بدی بر مردم به خصوص بر روان نوجوانان و کودکان می گذارد.:

"فرق این است که در جوامع دیگر کودکان را نمی گذارند که هنگام ذبح گوسفند و حتی مرغ آنها را ببینند بخاطر این که بالای روان شان تاثیر می گذارد. اما بد بختانه و متاسفانه در افغانستان این مورد در نظر گرفته نمی شود و می تواند در آینده تاثیرات بسیاربدی را در پی داشته باشد. ".

XS
SM
MD
LG