لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

دو گروه روسی و اوکراینی و یک فعال حقوق بشر بلاروس مشترکاً برنده جایزه صلح نوبل شدند


مراسم اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲ به برندگان آن در ناروی
مراسم اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲ به برندگان آن در ناروی

مرکز آزادی‌های مدنی مستقر در کی‌یف، گروه حقوق بشر ممنوعه یادبود (میموریال) روسیه، و آلس بیالیاتسکی بنیانگذار زندانی گروه حقوق بشر"ویاسنا" بلاروس که در ماه اکتبر، برای دریافت جایزۀ صلح نوبل امسال انتخاب شده بودند، این جایزه را دریافت کرد.

ناتالیا پینچوک همسر بیالیاتسکی، بنیانگذار گروه حقوق بشر"ویاسنا" بلاروس، در مراسمی که در شهر اسلو در پایتخت ناوری دایر شده بود، احساسات همسرش را در مورد فداکاری های او، با وجود امتناع مقامات بلاروسی از اجازه دادن به ارائۀ سخنرانی در این مراسم، ابراز کرد.

کمیته انتخاب جوایز نوبل در ماه اکتبر به"تلاش برجسته بیالیاتسکی و دو گروه دیگر برای مستندسازی جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت" اشاره کرده و با انتخاب آنها "اهمیت جامعه مدنی برای صلح و دموکراسی" را متبارز ساخت.

الکساندرا ماتویچوک(Oleksandra Matviychuk) برندۀ جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲ از اوکراین و رئیس مرکز آزادی های مدنی اوکراین به خبرنگاران گفت:
"برای چندین دهه اردوی روسیه در بسیاری از کشورهای جهان مرتکب جنایات جنگی شده و هرگز هم مجازات نشده، حتی به خاطر کارهای وحشتناکی که در سوریه انجام دادند. آنها باور دارند که هر کاری را که می‌خواهند، می‌توانند انجام دهند."

ده‌ها هزار اوکراینی‌ در اثر تهاجم گسترده نیروهای روسی از اواخر فبروی تا اکنون، کشته و میلیون‌ها تن دیگر هم آواره شده‌اند.

مراسم اعطای جایزه صلح نوبل در ناروی
مراسم اعطای جایزه صلح نوبل در ناروی

ماتویچوک گفت که این جنگ "خصلت نسل کشی" دارد و زمانی که پوتین متوقف شود، جنگ متوقف خواهد شد.
یان راچینسکی (Yan Rachinsky) برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲ و رئیس سازمان حقوق بشر یادبود(Memorial) روسیه در اسلو به خبرنگاران گفت:
"البته، بسیار مهم است، کسانی که مرتکب جنایت شده اند، به پنجۀ عدالت سپرده شوند. سوال این است که چگونه این کار انجام می‌شود و این در واقع یک سوال برای جامعه بین‌المللی است. محکمۀ بین‌المللی جرایم وجود دارد، و فکر می‌کنم بهتر است با این آغاز کرد و دید که چه کارهایی را می‌تواند، انجام دهد."

تلفات نیروهای روسیه نیز به ده ها هزار تن افزایش یافته، زیرا آنچه که مسکو تصور می‌کرد یک پیروزی سریع است، جای خود را به جنگ فرسایشی داده، زیرا اوکراینی‌ها با حمایت غرب بطور قدرتمند از قلمرو خود، دفاع می‌کنند.

XS
SM
MD
LG