لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

هنرمندان افغان هم در داخل افغانستان و هم در کشورهای همسایه با مشکلات مواجه اند


آرشیف - یک هنرمند محلی افغانستان
آرشیف - یک هنرمند محلی افغانستان

هنرمندان و آوازخوانان گیر مانده در افغانستان ادعا دارند که از سوی طالبان تهدید شده‌اند و بر فعالیت‌ها‌ی شان ممنوعیت وضع شده‌است.

حکومت طالبان پخش موسیقی را در سراسر افغانستان ممنوع کرده‌است.

طالبان در گذشته در دور اول حاکمیت‌شان نیز در افغانستان بر موسیقی محدودیت وضع کرده بودند و حالا هم در تلویزیون ملی افغانستان زیر حاکمیت طالبان موسیقی پخش نمی‌شود.

هرچند ظاهراً حکومت طالبان موسیقی را در محافل عروسی منع نکرده‌، اما شماری از هنرمندان و آوازخوانان ادعا می‌کنند که طالبان به آن‌ها هشدار داده که در محافل عروسی مردم نروند.

یکی از این آوازخوانان محلی که به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که با آمدن طالبان موسیقی در افغانستان ختم شده و به تمام هنرمندان اجازه داده نمی‌شود که به محافل بروند.

به همگی ما اخطار داده شده که اگر شما را در محفل و در جایی با آلات موسیقی گیر کردیم حق شکایت را ندارید.

وی می‌گوید: "مدت یک‌ونیم سال می‌شود که در یک جای پنهان زندگی می‌کنیم با هنرمندان دیگر که در افغانستان هستند همرای‌شان در تماس هستم، یک تعداد حتی نان برای خوردن ندارند، کرایه خانه را ندارند و با مشکلات بسیار زیاد روبه‌رو هستند. از طرف حکومت طالبان خانه‌های‌شان تلاشی شده، آلات موسیقی‌شان به آتش کشیده شده و به همگی ما اخطار داده شده که اگر شما را در محفل و در جایی با آلات موسیقی گیر کردیم حق شکایت را ندارید."

وی می‌گوید که زندگی در افغانستان بسیار مشکل شده‌است.

در همین حال تعدادی از هنرمندانی که از افغانستان خارج شده‌اند و در کشور‌های پاکستان و ایران زندگی می‌کنند نیز می‌گویند که با مشکلات فراوان اقتصادی روبه‌رو هستند.

گودر زازی که با هنرمندان در پاکستان در تماس است می‌گوید که هنرمندان افغانستان را نمی‌توانیم با هنرمندان کشور‌های دیگر مقایسه کنیم، زیرا به‌گفته او هنرمندان در افغانستان در گذشته و حالا با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

وی از مشکلات هنرمندان در پاکستان یادآور شده به رادیو آزادی گفت: "هنرمندان افغانستان که از افغانستان خارج شده‌اند مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند، خصوصاً در کشور پاکستان. بسیاری از هنرمندان در شهر پشاور زندگی می‌کنند. نبود امکانات مالی، بعضی‌شان تنها زندگی می‌کنند و فامیل‌های‌شان در افغانستان گیر مانده اند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات‌شان ویزه هم است و تا حال اقدام عملی‌که در برابر این هنرمندان مفید واقع شده باشد نشده‌است."

آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

به باور زازی باید سازمان ملل متحد این هنرمندان را ثبت و راجستر کند تا مشکلات‌شان در پاکستان حل شود.

پیش از این نیز گزارش‌های از برخورد نادرست، بازداشت و آزار و اذیت هنرمندان افغان از سوی پولیس پاکستان به نشر رسیده است.

صدای موسیقی به خاطر ترس از طالبان، در افغانستان کاملاً خاموش شده‌است.

بسیاری از هنرمندان افغان قبلاً به رادیو آزادی گفته بودند که با دور شدن از موسیقی، خود را دور از زندگی احساس می‌کنند.

با تسلط طالبان بر افغانستان شمار زیادی از آوازخوانان این کشور را ترک کرده‌اند.

بر اساس معلومات AFI یا (سازمان ابتکار آزادی هنری) حدود ۳۰۰۰ هنرمند از سازمان‌های که در بخش هنر و فرهنگ کار می‌کنند خواسته اند تا به آن‌ها کمک کنند تا افغانستان یا کشورهای همسایه‌ای را که به آن‌جا گریخته اند، ترک کنند.

حکومت طالبان شنیدن موسیقی را حرام خوانده و پخش آن‌را در رسانه‌ها، محافل عروسی‌ و موترها منع کرده‌است.

در دو دهه گذشته آوازخوانان زن و مرد هزارها پارچه جدید موسیقی را تولید کردند که از طریق تلویزیون ملی افغانستان و تلویزیون‌های خصوصی به نشر می‌رسیدند، اما به باور آوازخونان افغان حالا دیگر در داخل کشور امیدی برای این چنین فعالیت‌ها وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG