لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

تبصره شبکه خبری ABC استرالیا در مورد انتقال بسته های پول نقد به افغانستان


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

شبکۀ خبری ABC استرالیا دربارۀ انتقال بسته های پول نقد به افغانستان یک مطلبی نشر کرده است.

نشریه می‌نویسد که در تصویرهای شبکه های اجتماعی دیده می‌شود که میلیون‌ها دالر پول نقد در بسته های سبز رنگ وارد میدان هوایی کابل می‌شود.

در یکی از این تصویرها دیده می‌شود که بانکنوت‌های صد دالری در خریطه های پلاستیکی جابجا شده است. این تصویر در این اواخر از سوی بانک مرکزی افغانستان که زیر کنترل طالبان است در توییتر نشر شده.

دافغانستان بانک در این تویت خود نوشته که به تاریخ ۲۹ نوامبر، و پنجم و ششم دیسمبر، چهل میلیون دالر نقد را در سه بسته دریافت کرده و به یک بانک تجارتی سپرده است.

مقاله می‌افزاید که بانک مرکزی افغانستان نگفته که این پول نقد از کجا دریافت می‌شود و کمک‌های بشردوستانه چه معنی دارد، و این وضعیت در بارۀ شفافیت مالی در افغانستان نگرانی ایجاد می‌کند.

نشریۀ سایکلینگ نیوز یک مطلبی درباره یک زن ورزشکار افغان نشر کرده است.

در این مطلب آمده که رخسار حبیب‌زی بنیانگذار کلب بایسکل‌رانی چیتا رهبری اولین تیم بایسکل سواران زن کشور خود را به دوش داشت. این تیم به خاطر شجاعت برای جلوگیری از تبعیض جنسیتی به جایزۀ نوبل صلح سال ۲۰۱۶ نامزد شده بود. در ادامه آمده که بانو حبیب‌زی متولد غزنی است و از یک پوهنتون خصوصی در کابل در رشته طب دندان فارغ شده است.

اما بعد از اینکه طالبان در تابستان سال گذشته دوباره به قدرت برگشتند رخسار حبیب‌زی مجبور شد که کشور خود را ترک گوید.

وی اکنون در ایالت ویرجینیا در امریکا زندگی می‌کند. در این مطلب از قول بانو حبیب‌زی می‌خوانیم که به زنان چون یک وسیلۀ آسایش و راضی ساختن مردان دیده می‌شود که باید در تربیه اطفال، پخت و پز در آشپزخانه و پاک کردن خانه مصروف باشند.

وی گفته که تقصیر همه نابسامانی‌های دنیا به گردن زنان انداخته می‌شود و جامعه افغانی از زن توقع دارد که ساکت باشد.

رخسار حبیب‌زی به نشریه سایکلینگ نیوز گفته که زنان افغان برای دستیابی به حقوق شان سال‌ها در برابر تعصب، دهشت افگنی و فشارهای روحی و فیزیکی مبارزه کردند. این یک مبارزۀ بسیار دشوار بود که برای حق آموزش و اختیار مسلک و تصمیم شخصی در مورد ازدواج و حجاب صورت گرفت اما به گفته وی اکنون دست آورد های این مبارزه همه از بین رفته است.

XS
SM
MD
LG