لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

نگرانی نهادهای رسانه‌ای از ادامه روند بسته شدن رسانه‌های مستقل در افغانستان


دفتر خبرگزاری جمهور از سوی طالبان در کابل بسته شده است
دفتر خبرگزاری جمهور از سوی طالبان در کابل بسته شده است

در پی بسته شدن خبرگزاری جمهور شماری از مسئولان نهادهای رسانه‌ای و خبرنگاران از ادامۀ روند بسته شدن رسانه‌های مستقل در افغانستان نگرانی کردند.

یک تن از خبرنگاران که نخواست نظر به حساسیت موضوع نامش در این گزارش گرفته شود، می‌گوید، برای اطلاع رسانی از وقایع افغانستان به مردم، موجودیت رسانه‌های مستقل مهم است.

او به رادیو آزادی گفت:
"حقیقتاً برای جامعۀ رسانه‌ای افغانستان که در این یک سال یک و نیم سال محدودیت‌ها و موضوعات گوناگون برایش مشکل ساز بوده شاهد بوده است، بستن این رسانه هم یا فعالیتش که توقف پیدا می‌کند ضایعه بزرگ است."

این خبرنگار همچنان از نهادهای حامی رسانه‌ها در داخل و بیرون از افغانستان خواست به وضعیت رسانه‌های افغانستان توجه بیشتر کنند.

ظریف کریمی، مسئول نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با اشاره به بسته شدن خبرگزاری جمهور به رادیو آزادی گفت که پس از حاکمیت طالبان رسانه‌های زیادی به شمول تلویزیون‌ها، رادیوها و رسانه‌های چاپی بسته شده اند.

"این تنها رسانه‌ای نیست که طی چند ماه اخیر مسدود می‌شود بلکه در کنار خبرگزاری، رادیوها، تلویزیون‌ها و مطبوعات چاپی هم به همین دلایل متوقف شدند، ما از حکومت سرپرست خواهان این هستیم که در راستای حمایت از رسانه‌ها اقدام کند."

این در حالیست که خبرگزاری جمهور با نشر اطلاعیه‌ای ادعای کرده که مسئول این خبرگزاری، بارها از طریق تماس تلفونی و احضار و از سوی طالبان مورد تهدید و بازپرسی قرار گرفته است.

خبرگزاری جمهور ادعا کرده است: "در اولین اخطار جدی در ششم ثور امسال، ریاست نظارت بر رسانه‌های حکومت طالبان، خبرگزاری جمهور را به فعالیت ضد امارت اسلامی و تلاش به سرنگونی حکومت طالبان متهم کرد."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ ادعای خبرگزاری جمهور و نگرانی‌ها خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه‌ها پاسخ نداد، اما سخنگویان حکومت طالبان بارها ادعا کردند که متعهد به تأمین آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در چارچوب شریعت اسلامی و قوانین هستند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ آگست ۲۰۲۱، نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران همواره از وضع محدودیت‌های شدید بر رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان نگرانی کرده اند.

پیش از این طالبان نشرات رادیو آزادی و رادیو صدای امریکا را روی موج‌های (اف ام) و متوسط متوقف کرده بود.

همچنین، چندی پیش دامنه‌های (Domains) اینترنتی روزنامه هشت صبح و زاویه میدیا هم از سوی طالبان مسدود شده بود.

XS
SM
MD
LG