لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

بلاول بوتو زرداری: امیدواریم حکومت طالبان مسئله تروریسم را حل و امنیت را تامین کند


بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ پاکستان
بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ پاکستان

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ پاکستان می‌گوید که امیدوار است حکومت طالبان امنیت را در افغانستان تامین کند.

بلاول بوتو زرداری دیروز سه‌شنبه در مصاحبه با یک تلویزیون اندونزیایی گفت که هیچ کس یا هیچ کشوری نمی‌خواهد تروریسم در داخل کشورش رشد کند و جهان را تهدید کند:
"ما امیدواریم که حکومت موقت یک سالۀ افغانستان نه تنها مسئله تروریسم را حل کند، بلکه امنیت را نیز تأمین کند زیرا این شرط اساسی برای صلح و رفاه است."

وی همچنین با اشاره به سفر اخیر حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجۀ پاکستان به افغانستان و دیدارش با مقام‌های حکومت طالبان گفت که دو طرف در مورد مبارزه با تروریسم و افزایش همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو کردند.

مقام‌های حکومت طالبان در مورد سخنان آقای زرداری حرف تازه‌ای نگفته‌اند، اما سخنگویان حکومت طالبان بارها گفته‌اند که با گروه‌های تروریستی ارتباطی ندارند و اطمینان داده‌اند که از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید نخواهد شد.

نگرانی بین المللی در مورد تروریسم در افغانستان پس از آن افزایش یافت که ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرد که در ۳۱ جولای، ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده را در یک حملۀ هواپیمای بی‌سرنشین در کابل کشته است.

اما پاکستان نیز از اتهام ارتباط با تروریست‌ها مبرا نیست.

با توجه به رابطۀ پاکستان با طالبان و کشته شدن ملا اختر محمد منصور و مرگ ملا محمد عمر مجاهد، رهبران طالبان در آن کشور و همچنین کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکۀ القاعده، ادعاها این است که پاکستان همچنین حامی و پناهگاه امن برای تروریست‌ها است.

ادعای که پاکستان همواره آن را رد کرده است.


آقای زرداری در این گفت‌وگوی تلویزیونی نیز گفت که صلح در افغانستان به نفع پاکستان است و ثبات افغانستان فرصت‌های اقتصادی منطقه‌ای را ایجاد خواهد کرد.

وزیر خارجۀ پاکستان در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که افغانستان و پاکستان دو همسایه خوب هستند و همسایگان خوب باقی خواهند ماند.

این درحالیست که در روز یکشنبه هفته جاری در درگیری میان افراد طالبان و نیروهای پاکستانی در نزدیکی دروازۀ چمن در سپین بولدک کندهار ۷ تن کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG