لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

جامعه جهانی در بیش از یک سال گذشته حدود دو میلیارد دالر با افغانستان کمک کرده است


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

بانک مرکزی افغانستان تحت مدیریت طالبان، از رسیدن بسته دیگر کمک نقدی به ارزش ۴۰ میلیون دالر به کابل خبر داده.

این بانک دیروز چهارشنبه در اعلامیۀ گفت که پول پس از رسیدن به یک بانک تجارتی منتقل شد.

بانک مرکزی افغانستان همواره از کمک‌های نقدینه به عنوان کمک‌های بشری یاد می‌کند.

این پنجاه و یکمین بسته پول نقد بود که با افغانستان تحت حاکمیت طالبان کمک شده.

بر اساس آنچه خبرگزاری باختر تحت مدیریت طالبان گزارش داده، از آغاز امداد رسانی به افغانستان پس از حاکمیت دوباره طالبان، نزدیک به دو میلیارد دالر کمک بشری برای این کشور فراهم شده.

اینکه کمک‌های مالی از جانب کی صورت می‌گیرد و چگونه مصرف می‌شود، تا تهیه این گزارش، سخنگوی وزارت مالیه حکومت طالبان و مقام‌های دافغانستان بانک با وجود تماس‌های رادیو آزادی دستیاب نشدند تا پاسخ ارائه کنند.

اما جامعه جهانی که تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، تاکید می‌کند که پول نقد را در اختیار طالبان قرار نمی‌دهد و کمک‌ها را برای کسانی فراهم می‌کند که نیاز شدید و فوری به آن دارند.

با آنکه مسئله مصرف کمک‌های نقدی تا هنوز مبهم مانده، باز هم چیزی که واضح است همین که حکومت طالبان و بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل آنها، تا اکنون صدها میلیون دالر را در بازار آزاد به فروش رسانده.

به باور آگاهان اقتصادی، این کار برای ثبات پول افغانی در برابر ارزهای خارجی مهم است.

با بازگشت دوباره طالبان به قدرت که امروز (۱۵ دسمبر) دقیقاً شانزده ماه از آن گذشت، ارتباط سیستم بانکی افغانستان با جهان قطع است.

با توجه به کمک نزدیک به دو میلیارد دالری، در زندگی مردم تغییر مثبت نیامده و حتی وضعیت به سوی بدتر شدن روان است.

بر اساس آمار تازه نهادهای مدد رسانی مربوط به سازمان ملل متحد، شمار نیازمندان به مواد غذایی در افغانستان در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۲۸ میلیون تن خواهد رسید که ۱۰ میلیون افزایش را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

اداره حمایت از کودکان هم هفته گذشته گفت که تا حدود ۱۵ میلیون کودک در افغانستان نیازمند غذا در سال آینده خواهند بود که به این ترتیب، موارد سوء تغذیه کودکان نیز افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG