لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

پاکستان مراتب اعتراض خود را در رابطه به درگیری های سپین بولدک به طالبان سپرد


منطقه سرحدی سپین بولدک کندهار٬ جای که طالبان و سربازان پاکستانی با هم درگیر شدند
منطقه سرحدی سپین بولدک کندهار٬ جای که طالبان و سربازان پاکستانی با هم درگیر شدند

درگیری هفته گذشته در گذرگاه سپین بولدک – چمن میان نیرو های طالبان در افغانستان و سربازان پاکستانی پایان یافته، اما وزارت خارجه پاکستان، شارژدافیر سفارت طالبان در اسلام آباد را احضار کرده و اعتراضش را به او سپرده است.

این وزارت به روز جمعه (۱۶ دسمبر) در اعلامیۀ گفت، شارژدافیر سفارت افغانستان به وزارت خارجه پاکستان احضار شد و نکوهش شدید اسلام آباد در پیوند به آنچه حمله بی دلیل از جانب افغانستان خوانده شده، به او سپرده شد.

به گفتۀ پاکستان، این حمله تلفات جانی و زیان های مالی را به همراه داشت.

یکشنبه گذشته درگیری میان نیرو های طالبان و سربازان پاکستانی در گذرگاه سپین بولدک – چمن رخ داد که به گفتۀ مقام های ایالت بلوچستان، شش تن در آن کشته شدند و شماری زخم برداشتند.

مقام های طالبان می گویند که در تیراندازی نیرو های پاکستانی هم یک غیرنظامی کشته شد و ده ها تن دیگر زخم برداشتند.

درگیری میان نیروهای طالبان و قوای پاکستان در سپین بولدک منجر به مسدود ماند گذرگاه چمن- سپین بولدک گردید
درگیری میان نیروهای طالبان و قوای پاکستان در سپین بولدک منجر به مسدود ماند گذرگاه چمن- سپین بولدک گردید

پنجشنبه گذشته هم دو جانب با هم درگیر شدند که به گفته مقام های پاکستانی، این آتشباری در چمن، یک کشته و ۱۶ زخمی برجای گذاشت.

مقام های محلی طالبان در سپین بولدک تا اکنون در مورد تلفات احتمالی این درگیری ها چیزی نگفته اند اما برخی منابع تائید کرده اند که دو تن در تیراندازی ها زخم برداشتند.

هر دو طرف٬ هم طالبان و هم جانب پاکستان٬ یکدیگر را به آغاز درگیری ها متهم می کنند

مقام های پاکستانی در اعلامیه های رسمی شان، طالبان را به آغاز درگیری در روز های یکشنبه و پنجشنبه گذشته متهم کرده و گفته اند که بدون دلیل، راکت پراگنی بر چمن صورت گرفت.

از سوی دیگر٬ منابع محلی طالبان در سپین بولدک می گویند که پاکستان از سال ها به اینسو می خواهد تا روستا های معزل، لقمان و شیخ محمد را در داخل خاک افغانستان بگیرد.

پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی، درگیری به خاطر روستا های لقمان و جهانگیر میان نیرو های مرزی نظام جمهوری پیشین و سربازان پاکستانی در گذرگاه سپین بولدک – چمن رخ داده بود.

تا تهیه این گزارش، حکومت طالبان به صورت رسمی در مورد موقف گیری تازه پاکستان و احضار شارژدافیرش در اسلام آباد چیزی نگفته اما وزارت دفاع طالبان در اعلامیۀ که پنجشنبه گذشته (۱۵ دسمبر) نشر کرد، نیرو های پاکستانی را به آغاز جنگ متهم کرد.

XS
SM
MD
LG