لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

ملل متحد: زنان به دلیل مشکلات اجتماعی در معرض خشونت‌های جنسی و جنسیتی قرار می‌گیرند


آرشیف - شماری از پناهجویان در بوسنیا
آرشیف - شماری از پناهجویان در بوسنیا

کمیشنری عالی سازمان ملل در امو پناهجویان (UNHCR) می‌گوید، زنان و دختران به دلیل هنجار‌ها و مشکلات اجتماعی روزانه در معرض خشونت‌های جنسی قرار می‌گیرند.

یک بانو در سال ۲۰۱۶ میلادی بنابر مشکلات امنیتی و اقتصادی در افغانستان، با پدر و مادر پیرش تن به مهاجرت غیرقانونی به هدف رسیدن به اروپا داد.

او که نمی‌خواهد به دلیل حساسیت موضوع نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، به خاطر زن بودنش همواره در جامعهٔ افغانی مورد تبعیض قرار گرفته بود و این موضوع در کنار سایر مشکلات دیگر، او را وادار به مهاجرت غیرقانونی کرد.

وی می‌گوید اما در مسیر راه‌ از سوی قاچاقبران مورد خشونت جنسی نیز قرار گرفت.

من خیلی مورد آزار و اذیت قرار گرفتم.

"قاچاقبران نظر بد دارند، بسیار تجاوز‌ها صورت می‌گیرد، برای یک زن تنها که بخواهد مهاجرت کند بسیار سخت است، برای من سخت است که برای‌تان بگویم، چون کسی‌که سرپرست ندارد و با یک پیر مرد و پیر زن و یک بچه (کودک) بیاید بسیار سخت است، من خیلی مورد آزار و اذیت قرار گرفتم."

این در حالی‌ است که کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین (UNHCR) می‌گوید، زنان و دختران به دلیل هنجار‌ها و مشکلات اجتماعی روزانه در معرض خشونت‌های جنسی قرار می‌گیرند.

در همین حال، نهاد برابر جنسیتی و توانمند سازی زنان سازمان ملل متحد در گزارش اخیرش گفته است که زنان به دلایل فقر، منازعات و تغییرات اقلیمی تن به مهاجرت می‌دهند و در این راه قربانی نابرابری جنسیتی، به شمول خشونت جنسی و جنسیتی می‌شوند، زیرا آنان به امکانات کافی زندگی دسترسی ندارند.

در گزارش آمده است که تعداد زیادی از زنان به منظور دریافت فرصت کار، تعلیم و برای ایجاد زندگی بهتر، برای خود و خانواده خود مهاجرت می‌کنند.

شماری از پناهجویان در بوسنیا
شماری از پناهجویان در بوسنیا

به‌گفته این سازمان، از میان نصف ۲۷۲ میلیون مهاجر در جهان، زنان مهاجر الگوی تغییر و رهبری اند که به شمول کشور خود شان، در تحول اقتصادی کشوری‌که در آن موقتاً سکونت دارند و کشوری‌که آنان قصد دارند برای همیش در آن زندگی کنند.

به‌گفته این سازمان، تأثیرات مهاجرت بر زنان و مردان متفاوت است، اما برخورد با آنان یک‌سان است و قوانین و پالیسی‌ها به گونه یک‌سان بالای‌شان تطبیق می‌شود.

با وجود تلاش‌های مؤثر، مهاجران با انواع تبعیض روبه‌رو می‌شوند که بر زندگی و سلامت آنان تأثیر می‌گذارد.

XS
SM
MD
LG