لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۵

ملل متحد: حقوق پناهجویان افغان باید رعایت شود


آرشیف - یک پناهجوی افغان در پاکستان
آرشیف - یک پناهجوی افغان در پاکستان

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که هزاران پناهجوی افغان به دنبال امنیت و زندگی بهتر به کشورهای همسایه افغانستان پناه برده اند.

اوچا روز گذشته در توییترش نوشت که ترس از بازداشت و اخراج از سوی کشورهای میزبان، این پناهجویان را از دسترسی به کمک‌های نجات دهنده بازداشته است.

به گفته این نهاد، برای ایجاد اعتماد و بهبود وضعیت پناهجویان در موقعیت‌های آسیب پذیر، حقوق آنها باید مراعت شود.

شاخه سازمان بین‌المللی مهاجرت یا (آی او ام) در افغانستان دیروز یکشنبه در روزبین المللی مهاجرت از راه اندازی نمایشگاه عکس خبر داد و گفت که همه ساله افغان‌ها با اثرات درگیری‌ها، آفت‌های طبیعی و تغییرات اقلیمی مواجه می‌شوند.

این سازمان گفته که برای جلب توجه به موضوع پناهجویان، نمایشگاه عکس را در کابل برگزار کرده است.

عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان
عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان

عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان در نشست که دیروز یکشنبه به مناسبت روز جهانی مهاجرت در کابل برگزار شده بود گفت که صلح به افغانستان رسیده و وقت آن است که پناهجویان افغان هم بازگردند:

"اگر کسانی به خاطر تشویش بد امنی از افغانستان بیرون رفته اند پیام من برای‌شان این است که برگردند به وطن شان، افغانستان خانه مشترک همه ما است."

اما براساس گزارش ها، پس از برگشت طالبان به قدرت، روند مهاجرت افغان‌ها به کشورهای دیگر سرعت گرفته است.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد روز گذشته در تویترش گفت که درخواست‌های غیرقانونی پناهندگی به گفته او همچنان هزینه زیادی به همراه دارد.

او گفت که در هشت سال گذشته حداقل ۵۱ هزار پناهجو جان‌های شانرا از دست داده اند و هزار نفر دیگر ناپدید اند.

سازمان جهانی صحت دیروز یکشنبه اعلام کرد که از هر هشت نفر در جهان یک نفر آن یا پناهنده و یا هم پناهجو است.

اداره امور زنان سازمان ملل متحد در افغانستان هم روز گذشته در رشته تویت‌های به مناسبت روز جهانی مهاجرت گفته که در سال ۲۰۲۲، هشتاد و یک درصد زنانی که نان آور خانواده‌های‌شان بودند و تحت تاثیر مهاجرت قرار گرفتند گفته اند که قادر به کار و تامین هزینه روزانه نیستند.

دیروز هجدهم دسمبر روز جهانی مهاجرت بود و امسال این روز در حالی تجلیل شد که میلیون‌ها افغان در کشورهای همسایه پاکستان و ایران و همچنین سایر نقاط جهان به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG