لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

شماری از متقاعدین فراه: از دو سال به این سو حقوق ما پرداخته نشده است


آرشیف - اعتراض شماری از متقاعدین در کابل
آرشیف - اعتراض شماری از متقاعدین در کابل

"از وقتی که حکومت امارت روی کار آمده تا همین‌ ساعت ما معاش ندیدیم."

پس از چندین سال کار در بخش نظامی، اکنون از صبح تا شام با کمر خمیده و ریش سفید مجبور است تا لقمه نانی به خانواده هشت نفری‌اش پیدا کند.

ظریف ۷۰ ساله باشنده ولسوالی شیب کوه قلعه کاه فراه است.

او می‌گوید که ۲۵ سال به صفت آمر اوپراسون کندک عملیاتی در قوماندانی امنیه فراه کار کرد و پنج سال پیش بازنشسته شد.

ظریف: همین جا روزمره جاروب به دست من است، مارکیت محصلین را پاک می‌کنم

اما در بیش از پانزده ماه گذشته از وقتی که طالبان به قدرت برگشته اند، او حقوق سالانه تقاعدش را دریافت نکرده:
"همین جا روزمره جاروب به دست من است، مارکیت محصلین را پاک می‌کنم و کار و بدبختی می‌کنم که همین نفقه عیال خود را پیدا کنم."

او از حکومت سرپرست طالبان چه می‌خواهد؟

"خواست ما از حکومت امارت اسلامی همین است که برادر جان اگر اسلام بشر دوست است، باید معاش متقاعدین را توزیع کند که زمستان در پیش است."

تنها ظریف متقاعد نظامی نیست که از اجرا نشدن معاش سالانه‌اش شکایت دارد.

عبدالقدوس ۷۵ ساله، بازنشسته غیرنظامی است که می‌گوید اگر حقوق متقاعدین پرداخت نشود، آنان در زمستان امسال با مشکلات اقتصادی بیشتری روبرو خواهند شد:
"یک زندگی بخور نمیری داریم. ما از امارت اسلامی همین خواست را داریم که معاش متقاعدین را بدهد. اگر ندهد این بیچاره‌ها نه معاش دارد نه عوایدی دارد، تعداد فامیل‌های‌شان هم زیاد است."

یک فعال حقوق زن در فراه که نخواست به دلیل امنیتی نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که یگانه امید افراد بازنشسته، پرداخت حقوق‌شان است:
"اگر معاشات این‌ها پرداخت نشود این‌ها چه بخورند از کجا پیدا کنند در آمدی نداشته باشند همین لقمه‌ای نانی را به خود و خانواده خود از کجا پیدا کند."

دوست محمد مدیر محاسبه تقاعد ریاست مستوفیت طالبان در فراه است.

او مشکل موجود را می پذیرد و بی‌آنکه از جدول زمانی مشخصی در مورد پرداخت حقوق متقاعدین در فراه سخن بگوید، به آنان چنین وعده می‌دهد:
"ریاست خزینه تقاعد از ولایات تمامی اسناد معتبر متقاعدین را به مرکز خواسته، حقوق تا فعلاً به مدت دو سال است که پرداخت نشده و مسئولان هم در جستجوی کار هستند که حقوق متقاعدین را انشاالله به طور شفاف و زودتر پرداخت کند."

او می‌گوید که بیش از هزار کارمند بازنشسته از جمله سه صد عضو سابق نیروی نظامی در اداره‌شان ثبت اند.

طالبان در روز‌های نخست بازگشت ‌شان به قدرت گفته بودند که حقوق تمام متقاعدین را می‌دهند، اما حال که از آن زمان بیش از یک سال می‌گذرد افراد بازنشسته مثل عبدالجبار همچنان منتظر روزی اند که آن وعده طالبان عملی شود.

"ما ریش سفید مردم هستیم. خانم ما سرسفید است. حال ما نمی‌توانیم نه از بیل زدن هستیم و نه از کارگری. ما خواهش می‌کنیم که حقوق تقاعد ما را بدهند که روزمره مصرف کنیم."

XS
SM
MD
LG