لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

حکومت طالبان تحصیلات عالی را برای همه زنان و دختران در افغانستان « تا امر ثانی» معطل کرد


تصویر آرشیف: دختران دانش آموز پوهنتون کابل
تصویر آرشیف: دختران دانش آموز پوهنتون کابل

حکومت طالبان در یک اقدام تازه٬ روند آموزش دختران در موسسات تحصیلات عالی افغانستان را ممنوع اعلان کرد.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در کابل با ارسال مکتوب رسمی به نهاد های تحصیلات عالی در افغانستان ابلاغ کرده است که « تحصیل اناث تا امر ثانی معطل است».

در این مکتوب گفته شده است که این تصمیم در اجلاس وزرای کابینه حکومت طالبان اتخاذ گردیده است.

بر اساس این مکتوب٬ نهاد های تحصیلی موظف گردیده اند که این دستور را به صورت عاجل و کامل مورد تطبق قرار داده و از اجراآت خود اطمینان بدهند.

این مکتوب که پس از ظهر روز سه شنبه به نشر رسیده توسط مولوی ندا محمد «ندیم» سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان امضا شده است.

مکتوب تازه طالبان در مورد تعطیل روند آموزش دختران و زنان در موسسات تحصیلات عالی افغانستان
مکتوب تازه طالبان در مورد تعطیل روند آموزش دختران و زنان در موسسات تحصیلات عالی افغانستان

ندا محمد «ندیم» اخیرآ در سفر به ولایت هرات اظهارات تند و تیزی در مورد تحصیل دختران در افغانستان داشت که واکنش های را نیز در سطح ملی وبین المللی بر انگیخت.

وی گفته بود که تحصیلات عالی دختران با فرهنگ افغانها و آموزه های دینی مطابقت ندارد.

حکومت طالبان در حالی تصمیم به تعطیل کردن دروس تحصیلات عالی برای دختران گرفته است که ماه گذشته هزاران تن از دختران فارغ صنوف دوازدهم با امیدواری به آینده٬ با آنکه حق انتخاب برخی از رشته ها به آنان داده نشده بود٬ در امتحان کانکور حضور یافتند.

این تصمیم طالبان در حالی اعلان شده است که هزاران دختر به تازه گی در امتحان کانکور حضور یافته بودند

طالبان از ماه اگست سال گذشته به این طرف سلسله دروس مکاتب ثانوی و لیسه دختران را نیز در افغانستان تعطیل کرده و به این ترتیب ملیون ها دختر را از رفتن به مکتب محروم نگهداشته اند.

با آنکه نهاد های مدنی افغانستان و سازمان های جهانی حقوق بشر به شمول سازمان ملل متحد از حکومت طالبان خواسته اند تا اجازه ادامه تحصیل را به دختران بدهد٬ حکومت طالبان نه تنها به این خواسته ها توجهی نکرده است٬ بلکه با وضع محدودیت های بیشتر عرصه را به روی دختران و زنان تنگ تر ساخته است.

حکومت طالبان از ماه اگست سال گذشته به این طرف دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را نیز مسدود نگهداشته است
حکومت طالبان از ماه اگست سال گذشته به این طرف دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را نیز مسدود نگهداشته است

فرحت یکی از دختران باشنده کابل که به تازه گی در امتحان کانکور اشتراک کرده بود تا بتواند تحصیلات عالی خود را ‍دنبال کند با ابراز تاسف از تصمیم تازه طالبان می گوید که این روند سرنوشت دختران را بیشتر به جانب تاریکی رهنمون می سازد:

« ما انتظار داشتیم که طالبان در مورد تصامیم قبلی خود تجدید نظر کنند و همه مکاتب دختران را باز کنند و محدودیت انتخاب رشته را نیز از برابر دختران دور بسازند٬ اما می بینیم که چنین نشد و هر روز سختگیری ها افزایش می یابد».

درحالی که طالبان در تلاش جلب توجه جهانی و شناخت رسمی از سوی کشور های جهان استند٬ تصمیم تازه حکومت طالبان در مورد ممنوعیت تحصیلات عالی برای زنان میتواند با واکنش های بیشتری رو برو شود و این گروه را بیشتر از پیش در سطح منطقه و جهان٬ منزوی بسازد.

برشنانظری

XS
SM
MD
LG