لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

نشریهٔ انسایدر: صد ها ملیون دالر و طلا٬ پیش از سقوط نظام جمهوری از افغانستان به خارج قاچاق شده است


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

نشریه انسایدر

  • نشریه انسایدر چاپ ایالات متحده امریکا در آخرین شماره خود به موضوع قاچاق دالر و طلا از أفغانستان در سالهای اخیر نظام جمهوری پرداخته است.

نشریه انسایدر که قبلا زیر عنوان « بزنس انسایدر» نشرات میکرد از سال ۲۰۰۷ میلادی در ایالات متحده منتشر می شود و بیشتر به مسایل مالی و اقتصادی توجه دارد.

این نشریه گفته است که در ماه های اخیر نظام جمهوری در أفغانستان که طالبان به پیشرفت های دست یافته بودند٬ قاچاقبران به صد ها ملیون دالر و هم مقدار زیاد طلا را به بیرون از أفغانستان انتقال دادند.

انسایدر با استناد به اسناد حکومت مخلوع أفغانستان و اظهارات مقامات پیشین حکومتی نوشته است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ که ایالات متحده قصد خروج قوای خود را از أفغانستان داشت٬ مقدار ۵۹ اعشاریه هفت ملیون دالر پول نقد و یا به شکل طلا از طریق بندر حیرتان از کشور قاچاق شده است.

این مقدار پول صرف در سه ماه کشیده شده است٬ اما نشریه در ادامه گفته است که در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و در جریان ۱۳ ماه این مقدار به ۸۴۲ ملیون دالر میرسد که به طور قاچاق از کشور خارج شده است.
نشریه همچنان گفته است که مامورین گمرک ازبکستان نیز انتقال این مقدار پول را در اسناد خود ثبت کرده اند.

مقاله نویس در ادامه نوشته است که یک تعداد از مقامات حکومت أفغانستان در روند قاچاق أسعار همکاری کرده بودند. در نشریه ادعا شده است که دفتر رئيس جمهور غنی نیز از روند قاچاق مطلع بود٬ اما برای جلوگیری از آن کاری کرده نمیتوانست.

روزنامه اندین اکسپرس

  • اما روزنامه اندین اکسپرس چاپ هند٬ در مورد تصمیم تازه حکومت در زمینه استقرار اقلیت ها در هند مطلبی را به نشر رسانده است.

در مقاله گفته شده است که وزارت داخله هندوستان در این مورد برنامه ریزی می کند که روند پذیرش یا استقرار کسانی را که از أفغانستان٬ بنگله دیش و پاکستان به آن کشور می روند٬ سهل تر بسازد.
با آنکه جزییات بیشتری در مورد چنین تصامیمی ارائه نشده است٬ اما پارلمان هند در مورد فراهم آوری تسهیلات ویزه و سایر أمور اداری٬ بحث کرده بود.

از این اقلیت ها به عنوان پیروان ادیان مختلف از جمله مسیحی ها٬ بودایی ها و حتی سیک ها نیز یاد شده است که در کشور های نزدیک به هندوستان زنده گی می کنند.

پس از حاکمیت طالبان در أفغانستان٬ تعداد زیادی از سیک ها و هندو های أفغان نیز با اخذ ویزه هندوستان٬ به آن کشور رفته اند.

XS
SM
MD
LG